OM GEK VAN TE WORDEN!

• Albert

Tijdens de proeverij voor de Bernard Breuer Trophy, afgelopen vrijdag te Keulen, waren er van de 40 flessen maarliefst 10 exemplaren kurk!

Onder de kurkwijnen namen als: Dalsheimer Hubacker “G”, Köningbacher Idig, Rüdesheimer Berg Schlossberg, Monzinger Frühlingsplätzschen en Forster Kirchenstück.

Gelukkig heeft de kurkindustrie, de laatste decennia, veel bijgeleerd maar het moet gewoon zo zijn dat ook het jaar van het schorsen van de kurkeik een factor van betekenis is?

De proeverij bevestigde voor mij tevens dat 1999, qua droge Riesling, een jaargang is – mede door hagel een andere problemen in de diverse wijngaarden- zonder echt “grote” highlights!

De daadwerkelijke toppers waren op een hand te tellen en de Duitse wijnbouw heeft, in de breedte, veel bijgeleerd qua het produceren van droge wijnen.

De winnaar staat 17 november 2009 in de nieuwe Gault Millau gids en nieuw is ook dat het wijngoed Diel, van voormalig Gault Millau hoofdredacteur Armin Diel, nu ook een, druiventros(sen), waardering krijgt!

“Tussen 1 en 5” ,aldus Joel Payne

• Felix Warners

Waren er dan geen extra flessen van de wijnen met kurk? Je verwacht toch dat op zo'n evenement ze de wijnen even voorproeven en geen wijnen met kurk inschenken.

• Ruud Göebel

Beste Albert, je hebt veel invloed in die kringen. De mafketels kunnen geweldige wijnen maken, laat ze dan ook eens nadenken over hun fles afsluitingen: Vinolock voldoet uitstekend, maar ook met de screwcap is niets mis. 25% uitval met kurk op een zo belangrijke proeverij is ronduit: schande!! Maar vooral, meer dan jammer, het doet zoveel afbreuk aan het gewenste imago! Economisch gezien: stuk kapitaalvernietiging als deze uitkomst breed in de pers komt!

Ruud.

• John Copier

Albert,

Spreek je nu als consument of als wijndeskundige? In het eerste geval is dit bericht mwah, kan net maar in het tweede geval is het ernstiger en kan het niet. Overigens denk ik dat jouw persoon niet als consument los kan worden gezien als deskundige. Het maakt dus niet uit of jij deze boodschap als consument of als deskundige naar buitenbrengt. Ik gooi maar eens op. Ik veronderstel dat jij niet achter maar voor de proeftafel(s) stond. Wanneer jij vanaf die plek kan vaststellen dat er van de 40 flessen maar liefst 10 kurk hadden zegt dat iets over het kurkmateriaal maar ook iets over de leveranciers/producenten achter de tafel. Of jij hebt inside information gekregen, en dit laatste lijkt mij niet zo handig van de producent(en) om dat dan naar buiten te brengen. Niet voor jou persoonlijk maar in z'n algemeenheid. Niet handig dus. Wanneer het inside information is dan had je er beter aan gedaan om hierover als het graf te zwijgen. Ik neem aan dat deze flessen geruisloos van de tafel zijn gehaald en dat de proevers daarvan weinig last hebben gehad. Er zal wel een hartig woordje achter de schermen met de kurkleverancier worden gesproken.

Sta je achter de tafel naast de wijnproducent dan sta je daar als deskundige. Dan ben je met info naar buiten gekomen waarvan je als producent natuurlijk doodziek wordt. Nu zitten wij hier op dit PB in Nederland maar ook Duitsers frequenteren dit PB en begrijpen best wat hiet beschreven wordt. Nee, ik zou dat als producent niet leuk vinden.

Dan iets over mijn eigen kleine kurkproblemen. Ik turf nog altijd wanneer ik een fles met kurk heb. Toch geloof ik dat het de goede kant opgaat. Dit jaar pas twee flessen met kurk gehad. De wijn waarin dit is voorgekomen is voor mij wel nieuw. Twee flessen cava. Nog nooit eerder meegemaakt. Elke fles met kurk is er trouwens een te veel.

Armin Diel heeft eerder last dan gemak van de Gault Millau gehad. Maar dat was zijn eigen keuze. Hij is weg en ineens… Je moet naar mijn mening ook geen twee petten dragen. Ik ben wel benieuwd of de noordwester die over G M is gegaan nog door zal werken ook al is er een nieuwe hoofdredacteur.

John

• John Copier

Albert,

nog even dit. Bij een uitval van 25% versta je je vak niet. Stel dat je autoproducent ben en dat van alle auto's die verkoopt er direct 25% naar de schroot kunnen? Want daar heb je het bij een kurkprobleem over. De wijn is niet drinkbaar en gaat het riool in. Nu kan je als wijnproducent je wel verschuilen achter de kurkproducent maar jij blijft toch verantwoordelijk. Een autoproducent kan zich ook niet achter de plaatijzer- of bandenleverancier verschuilen. Maar wat gaat er nu in Duitsland gebeuren? Stoppen ze met de verkoop? Worden flessen teruggehaald? Dagen ze de kurkleverancier voor het gerecht? Gaan ze naar Brussel. Wat gaan ze bij deze uitval doen? Daar wil ik graag iets over lezen.

John

• Robèrt Koopman

Als 25% van de flessen niet goed is door “kurk” dan neem ik aan dat de kurk vanaf nu verdwenen is bij de betrokken wijnproducenten?

Direct overstappen op de schroefdop of de fraaiere glazen stopper.

Grappig dat je schrijft dat de kurkindustrie veel heeft bijgeleerd.

Wat dan vraag ik mij af?

Was het voorheen nog erger dan?

• Ruud Göebel

Beste Robèrt, het was een proeverij van het wijnjaar 1999!;)

Ruud

• John Copier

Dat is inderdaad zo maar dan zou ik zeggen; “terughalen dat jaar” en strenge controle op de daaropvolgende jaren.

John

• Robèrt Koopman

Die flessen zijn toch wel al eens eerder opengetrokken?

Of heeft niemand van die producenten ooit eerder een 99'er opengemaakt.

Ik zou meteen alle kurken eruit gooien.