De voormalige directeur van hotel en restaurant Kasteel Withof gaat voortaan zelf zijn weg. Vanaf half augustus opent Jurgen Lijcops op het Antwerpse Zuid, Bistro & Winebar The Glorious. Eenvoudige ‘slow food’ hapjes, dito smaakrijke gerechten en een laagdrempelige maar sterk geselecteerde wijnkaart vormen de rode draad.

Lijcops koesterde al een tijdje plannen om zelf een zaak te openen. Als gepassioneerde gastheer en gedreven wijnkenner trok hij in de zomermaanden naar tal van wijnboeren in Frankrijk, Italië en Spanje om zijn ideeën meer vorm te geven. “Met mijn goede contacten in die landen kon ik mijn plannen toetsen en verder uitwerken,” aldus Jurgen Lijcops.

Een wijnbar lag in het verlengde van zijn passie en voor de menukaart deed hij inspiratie op in diverse Italiaanse trattoria. In eigen land volgde Lijcops een snelcursus pasta maken bij Vincenzo Giacomazza, chef van ristorante La Botte in Genk. “Ik wil verse pasta op basis van de beste Italiaanse bloem serveren. De kaart zal simpel, lekker en goedkoop zijn met toegankelijke gerechten.” Bij de voorgerechten vinden we onder meer buffelmozzarella, Caesar Salad, kaaskroketten en terrines. Vlees van topslager Benny Vermeulen, gebakken slibtongen, pasta vongole en ravioli met ricotta geven de toon aan bij de hoofdgerechten. Ook de nagerechten zijn traditioneel of Italiaans geïnspireerd. En om ervoor te zorgen dat ook de koffie van de allerbeste kwaliteit zal zijn, ging hij in de leer bij koffiemaestro Rob Berghmans. Met een Faema E61 Legend koffiemachine en Amfin koffiemolens, beiden het nec plus ultra in de koffiebranche, wil Lijcops verder het verschil maken.

Met zo’n vijftien diverse wijnen die per glas geschonken worden en een dynamisch snel wisselend wijnaanbod wil Lijcops zoveel mogelijk het noeste werk van gedreven wijnboeren onder de aandacht brengen. “Naast tot nu toe onbekende juweeltjes of wijnen die moeilijk in ons land te verkrijgen zijn, breng ik ook een aantal gekende toppers zodat iedereen zijn gading zal vinden.” Met zijn uitstekende relaties in de wijde wijnwereld kan Lijcops een uitermate boeiend en zeer toegankelijk wijnaanbod aan zijn gasten voorstellen.

Het interieur van The Glorious, door de gastheer in het Engels omschreven als ‘simple chic’, moet bijdragen om snel ontspannend uit de dagelijkse ratrace te kunnen stappen. Misschien is het wel een mix van Parijs (Buddha Bar) en New York (The Oak Bar in The Plaza Hotel). “Hier wil ik geen hoog dichtgeknoopte dassen zien,” zegt Lijcops met zijn typische glimlach. “The Glorious wil laagdrempelig en ontspannend zijn, heel iets anders dan wat ik tot nu toe gedaan heb,” voegt hij er met een knipoog aan toe om zijn sentiment extra kracht bij te zetten.

Antwerpen Zuid is heel erg trendy aan het worden…..veel nieuwe mooie tenten….lastige tijd…..ben benieuwd!

Hasta Luego

John