Nu in het karaf op het aanrecht......Domaine Huet "Clos du Bourg" Sec 2007

• VinnoTim

Beetje gesloten nog…….Maar ik heb geduld(:D

• Ronald Heijden

Nou Tim ben erg benieuwd ! Kreeg pas het gehele Loirewijnpolitiekorps alhier over me heen toen ik het waagde een 2005 open te trekken. Laat wel even een PN achter want ik heb onlangs ook een partijtje 2007 ingeslagen X(

Groeten,

Ronald

• Dick Schinkel

Tim,

Heb ook wat 2007 van deze wijn…… ben ook net als Ronald zeer benieuwd (:D naar je PN.

Met smakelijke groet Dick.

• VinnoTim

Domaine Huet “Clos du Bourg” Vouvray sec 2007.

Goudgeel van kleur, echt een dikke kleur, Jong en toch iets ontwikkeld….beetje idee van roodgoud.

De neus was gesloten, dus heb ik hem in een karaf gekieperd en hem een uurtje laten wennen.

Als eerste wat me opvalt is een neus met mineralen, krijt, tufsteen honing en mooie zuren, je ruikt een jonge wijn die een beetje moeite heeft zich te geven….beetje opslot, Wat wel wat los komt en duidelijk tonen geeft van rijp geel fruit. Maar de wijn is duidelijk te jong maar oho wat wordt mooi!!!

Het eerste wat opvalt in de smaak, is het kleine mineralige zoetje….Wat daarna langzaam wegzakt tot een knallende, krachtige, strakdroge krijtsmaak, echt drogend in de mond…..Maar door de aanwezige fantastiche zuren, wel aantoont dat de wijn een langleven voor zich heeft, Mooi florale, pittige afdronk en mondvullen.

Ronald, het Loirewijnpolitiekorps had wel gelijk over de 2005….2007 zou ook nog even achter slot en grendel moeten…..over een jaar of 3 ga ik het weer proberen.

Voor vanavond nog een ruim glas achter de hand, kijken wat de wijn doet en zeker met een stukje St Maure de Tourraine in as. Een mooie geitenkaas uit de achtertuin van Huet(:P)

Mooie wijn, zeker zijn 16 euro waard!!!

Timmus

• VinnoTim

De grootste verandering nu is….dat de zoete toon an het begin, nu weg is en gelijk de zuren aanwezig zijn, hij is wel ronder ook de hele droge tonen zijn ronder!!!

Top glas!!!>:D<

• Udo Göebel

chenin blanc is een wonderbaarlijke druif :-)

• Willem(***)

ghehehehhehehehhehehe..

mooie quote Udo!

• Thijs

Beste Ronald,

Heb geen ervaring met de 2007, maar de Clos du Bourg sec 2005 is een grootse wijn! Om het zeker te weten opende ik recent een 2e fles, vergezeld van cocquiles als een duo van rauwe tartaar en de gebakken variant met shi-take en zeekraal. Ik schonk de wijn in een groot Bordeaux glas van Spiegelau. Nu verwachtte ik een goed glas wijn, maar bij het opsnuiven van de geur viel ik bijkans van mijn stoel. Dit is zo'n wijn die op zijn geur meer punten pakt dan jij en ik bij elkaar kunnen bedenken. Deze complexiteit kan -in Frankrijk- alleen maar in de Loire ontstaan. Deze wijn blaast ELKE Chardonnay van zijn sokken. Niet patserig of arrogant, maar heel beheerst, bescheiden zelfs, maar zonder zijn natuurlijke evenwichtigheid en elegantie te verloochenen. Ik neem een slok en de betovering duurt voort. Deze wijn neemt me mee, met het gerecht en diepere gedachten…Een proefnotitie is onmogelijk bij deze echte belevingswijn. Wat kernwoorden dan: poederige groene klei in de neus, mineraliteit, balans, zoet-zuur spel, meeslepend, groots! Ik open mijn ogen: het glas is leeg, enkele cocquiles wachten nog geduldig. Ik neem een tweede glas en bedenk me dat deze wijn een grootse toekomst heeft. Zal hij in de toekomst net zoveel plezier brengen als nu? Ik weet het niet. Juist door proeverijen met prikkers heb ik geleerd dat jonge wijnen uitermate innemend kunnen zijn, ik denk bv terug aan Leoville Las Cases 2000, Yquem 2001, El Pison 2004, Clemens Busch TBA 2005…

Thijs

• Ronald Heijden

Beste Thijs ,

Bedankt voor je pracht PN lijkt wel proza ! Op de Riesling proeverij bij WillemB was ik ook zwaar onder de

indruk geraakt van de 2005 vandaar dat ik eerder dit jaar zelf ook een fles gekocht had om te gaan nuttigen

bij de cocquilles St. Jacques. De wijn kwam toen echter helemaal niet uit de verf en deed me in niets terugdenken

aan die eerdere mooie wijnbelevenis (erg gesloten) Ik kan nog steeds aan 2005 komen en zal een paar flessen halen

en die gaan uitsmeren over de komende 3 jaren. Het is een wijn waar je niet van uitgeleerd raakt dus dat is zeker geen

straf. VinnoTim overigens ook nog bedankt voor je 2007 PN.

Groeten,

Ronald

• Eelco van Wieringen

Ben vandaag nog maar eens met het autootje langs een Ton gereden en heb mezelf getracteerd op Clos du Papillon 2005, Anjou van Lebreton 2006 en, en daar ben ik benieuwd naar, een Bierzo van Pittacum 2005. Als het na het weeralarm van vanmiddag weer wat opklaart, zal ik 'm licht gekoeld in mijn glas laten glijden.

Salut,

Eelco