84 are 52 ca

• Eelco van Wieringen

Vanmiddag zat ik met een financieel adviseur om de tafel, laat ik hem Mathieu noemen. Zo heet hij in het echt ook. Na een kwartier mijn financiele belangen behartigd te hebben -lang zat voor mij om uiteenlopende redenen-,bespraken wij de reductieve rijpingscurves van verschillende wijnen. Je moet weten, Mathieu is van origine wiskundige en chemicus en daarom verwonderde mij zijn volgende stelling in het geheel niet: geef mij een plek op de aarde en een paar zakken met de juiste grond en ik kan met nog wat ingrijpende ingrepen, omstandigheden creeren die gelijk of beter zijn dan die van La Romanee. Als mijn middelen onbeperkt zijn garandeer ik je zelfs een betere wijn.

Wij hebben erover nagedacht en hij kwam een eind. Het is zondermeer mogelijk zegt Mathieu. Gaan wij hem geloven? Geven wij hem dat akkertje?

Salut,

Eelco

• Ruud Göebel

Ja beste Eel, er zijn van van die dagen, je begint een beetje te vroeg met een biertje, dan nog maar één, aan het eind van de middag een flesje bubbels, bij de frisse maaltijdsalade een fles sauvignon blanc, dat halve overgebleven flesje chardonnay van gisteren moest eigenlijk ook maar op, bij de koffie een Armagnacje en op het terras buiten nog een paar whiskies met veel ijs en dan bedenk je: Wat zei die vent vanmiddag nou ook al weer? Maar geen nood, je hebt het gesprek toch aardig weergegeven! >:D< ( Denk ik?)

Ruud.

• Eelco van Wieringen

Voor mij vandaag louter Marie Henriette. De Ardennen levert ze niet sprankelender af en ik zit derhalve kakelfris in Lent, helaas. Vrijdag sta ik weer wat verruimder in het leven.

Salut,

Eelco

• Ruud Göebel

Prachtig Eelco, dan heeft die financiëel adviseur van jou toch meer verstand van zijn vak dan van druiven en terroir.:)

Ruud.

• Eelco van Wieringen

Maar dat is nou net zijn punt: manipuleer ALLE omstandigheden dusdanig opdat je beschikt over een kunstmatig gecreerd terroir. En ga daarin zo ver je maar kan.

• TGG

Ik geloof dat het kan Eel!

TG

• Robèrt Koopman

Als de middelen onbeperkt zijn dan lukt het ook nog wel op de Maan.

Of het nut heeft lijkt me dan sterk, flesje wijn van 500.000 dolllar/euro koopt natuurlijk niemand.

Geeft wel meteen aan dat “grond” vrij belangrijk is voor het maken van goede wijn.

Wijnstokken in een kas op steenwil wil blijkbaar niet lukken?

• Ruud Göebel

Eel, ik heb vannacht nog eens nagedacht over de zin: “geef mij een plek op de aarde en een paar zakken met de juiste grond en ik kan met nog wat ingrijpende ingrepen, omstandigheden creeren die gelijk of beter zijn dan die van La Romanee. Als mijn middelen onbeperkt zijn garandeer ik je zelfs een betere wijn”.

Ik ken een aantal gerenomeerde prikkers, die de mening hebben, dat het niet niet zo moeilijk is om een betere wijn te maken, dan die van La Romanée en omliggende akkers.:D

Ruud.

• Robèrt Koopman

Ruud Göebel Schreef:

——————————————————-

> Ik ken een aantal gerenomeerde prikkers, die de

> mening hebben, dat het niet niet zo moeilijk is om

> een betere wijn te maken, dan die van La Romanée

> en omliggende akkers.:D

Dan is het nog veel gemakkelijker!

Begin er niet eens aan omdat veel prikkers al van mening zijn dat er heel veel betere wijnen gemaakt worden!

Als er één proeverij niet qua kwaliteit uit de verf kwam was het de DRC-proeverij wel!

Veel dromen zijn daar als zeepbellen uiteen gespat toch?

• Eelco van Wieringen

Vul voor La Romanee alles in wat je wil. Dat wat je lekker vindt. Mas Daumas heeft het toentertijd tot op zekere hoogte gedaan. Guibert had geld (en passie) en wilde de beste wijn die er op dat stukkie grond te maken was. Hij werd niet veel ingrijpender dan aanpassingen aan de drainage, geen volledige terroir-aanpassing dus. Het bleek wel dat een -voor die streek afwijkende- overwegende Bordeauxblend in die omstandigheden de smakelijkste wijn zou opleveren. Wat hij dus kennelijk niet deed was het van tevoren vastleggen van een wenslijstje mbt de stijl van de wijn. Deze werd richting gegeven door het aanwezige terroir en potentieel dat hij slechts optimaal wilde benutten.

Guibert deed dus niet wat Mathieu voor ogen staat.

Salut,

Eelco