Halalwijn in de Lentse dreven

• John Copier

Wat moet ik nu weer lezen Eel?

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/maasenwaal/article5402754.ece

John

• Eelco van Wieringen

Ik heb hem nog nooit in het rijtje van de lokale Super zien staan. En de naam van deze ondernemende man doet me meer zondige voorvaderen vermoeden.

Salut,

Eelco

• Ruud Göebel

Opmaak in die Gelderlander is ook wel aardig ;),

Binnenkort is er EKO halal.

www.wakkerdier.nl/halal

Overlijdensadvertenties

Ruud.

• Robèrt Koopman

Ritueel geknipte druiven?

Wat moet ik me er bij voorstellen?

Vreemd dat je het wel mag maken maar niet mag drinken?

Zij die het wel mogen drinken hebben het halal keurmerk/kenmerk niet nodig lijkt mij.

Kortom, het artikel in de krant roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft….

• Hendrik de vierde

Ach met “koshere ”wijn gaat het ook heel apart.

Sara Perez heeft mij verteld hoe dat gaat.

Vroeger kwam er een rabbijn uit Barcelona op het moment van het persen der druiven.

Tegenwoordig gaat het per telefoon. Op het moment supreme wordt de rabbi gebeld, en de wijn is kosher:D

• Robèrt Koopman

Ja, maar die mogen het tenminste wel drinken!

Moslims mogen geen alcohol drinken dus waarom dan toch halal keuren terwijl je het niet mag drinken?

Die begrijp ik dus niet en het artikel komt daar niet mee maar roept vragen op.

Reporter Eelco “moet” maar eens terplaatse polshoogte gaan nemen B)

• Eelco van Wieringen

Alle antwoorden zullen wel in de papieren versie van De Gelderlander staan. En gelukkig heb ik daar geen abbonnement op. Ik geef mijn schoonmoeder wel even een belletje.

Salut,

Eelco

• Robèrt Koopman

Robèrt Koopman Schreef:

——————————————————-

> Moslims mogen geen alcohol drinken dus waarom dan

> toch halal keuren terwijl je het niet mag

> drinken?

Even navraag gedaan.

In de Koran staat dat je zuinig op je lichaam moet zijn, dat leggen velen uit als “geen alcohol drinken”.

Maar dat staat er dus niet letterlijk, zij die streng in de leer zijn drinken geen druppel anderen wel.

• Eelco van Wieringen

Luister over enkele minuten naar radio 1, item over halalwijn.

• Eelco van Wieringen

Even in het kort de essentie: halal-(spreek uit:heelal)wijn wijkt in essentie niet af van wat er op het gebied van niet-alcoholhoudende wijnen al te krijgen was. Dhr Tabak voert een range die wit, rood en rose bedekt, alsmede sec en demi-sec bubbels. Die laatsten zijn volgens Tabak van een zelfde verfijning als een echte Champagne.

Nicolaas Klei, middels een telefoon direct verbonden met de studio, voerde aan dat wijn te lijden heeft onder elke behandeling, te beginnen met filteren. De wijn wordt uitgehold en het dramatische effect van het de-alcoholiseren zal de “wijn” niet meer te boven komen. Tabak bestreed dit, al kwamen zijn argumenten niet duidelijk uit de verf.

Goed, uw reporter ter plaatse gaat zelf op onderzoek en schaft zich het produkt aan. U hoort van mij.

Salut,

Eelco