Interessant punt Udo,
In het verleden scoorde ik wijnen op de losse onderdelen. Dat kan makkelijk als je 10 – 15 wijnen op een avond proeft/drinkt.
In het verleden scoorde ik gemiddeld ook lager.
Ik probeer ook wijnen zo objectief mogelijk te beoordelen, maar of het me volledig lukt mijn eigen smaak uit te schakelen, dat weet ik ondertussen niet meer.
Ik heb me ook wel eens afgevraagd hoe het komt dat mijn scores de laatste jaren hoger zijn. En dat antwoord is niet eenvoudig te geven, omdat er veel factoren zijn die een rol spelen.
Een paar die me nu te binnen schieten:
De gemiddelde kwaliteit van wijn in het algemeen is de laatste 25 jaar enorm omhoog gegaan.
De kwaliteit van de wijnen die ik drink is de laatste jaren nog veel erger omhoog gegaan.
Ik doe voornamelijk mee aan proeverijen waarvan ik weet dat ik de wijnen lekker vind; het avontuurlijke/ontdekken van nieuwe soorten wijn, met ook heel geconcentreerd nadenken over hoeveel punten je geeft per onderdeel komt minder voor.
Niet geheel onwaarschijnlijk speelt ook het groepsgevoel tijdens een proeverij een rol.
Internationaal gezien is er volgens mij toch ook wel sprake van punteninflatie. Op diverse Bulletin Boards wordt vaak hoog gescoord. Ook Parker/Miller doet hier aan mee; denk aan Baltasar.
Ik denk ook dat veel mensen de meer modernere stijl steeds meer gaan waarderen. Ik in ieder geval wel. Dat kan ook de hogere punten internationaal gezien deels verklaren.
De laatste tijd zet ik mijn punten om diverse redenen lang niet altijd op het prikbord. Deze keer wel, omdat iedereen het heeft gedaan.
En het zou me overigens niet verbazen als in het door jou aangehaalde voorbeeld de scores van de internationale wijnschrijvers omhoog zouden gaan als ze de wijn nu zouden terugproeven, of dat die van mij/ons omlaag zouden gaan als we de wijn over 2 of 3 jaar terugproeven.
Tot zover even,
Groeten,
Willem.