weekendwijnen

• Juan

Nog een paar dagen voor Fiesta in Spanje en dus tijd voor een paar mooie weekendwijntjes:

Na het jonge geweld uit Zuid-Rhone van de afgelopen weken verlangde ik echt naar een mooie Bordeaux…..

Gisteren gedronken:

La Mission Haut Brion 1995: Donkerrood. Krachtige boerse neus met nog veel fruit. Specerijen met bramen en zwarte bessen. Verder nog wat trekdrop. Wijn is veel jonger dan ik dacht. Wat een topglas is dit! Afdronk is zeer lang. 97/100

Latour 1994: Rood met een bruine rand. Duidelijk meer ontwikkeling dan de LMHB. In de neus vooral veel tertiaire aroma's, leer, potlood, stal, ook iets van bacon. Veel meer een verleidelijke wijn dan een krachtpatser. NU op zijn hoogtepunt! Doet me weer terugdenken aan de Topbordeaux vs. Topnapa proeverij in Savelberg waar deze wijn zich keurig staande hield met een plaats net na de absolute top uit Napa en Haut Brion 95. In de mond complex, maar mist een lange afdronk om zeer groots te zijn. Niettemin prachtige wijn 95/100

Beiden wijnen gedronken uit het Bordeaux Vinum glas van Riedel.

Had ze beter in een andere volgorde gedronken

Vandaag een Australische avond:

Nu in het Riedel Syrah Vinum glas:

Balmoral Shiraz Rosemount Estate 1996: Roodbruin van kleur. In de neus zeer verleidelijk en zoet. Veel zoeter dan ik had verwacht zonder “zwaar” te zijn. Kersen hebben de overhand en ook wat Engelse drop. Mooi glas en nu op zijn hoogtepunt. Middellange afdronk. 91/100

Perfecte opstap voor de wijn die nu vol ongeduld in de karaf staat te ademen….Penfolds Grange 1990

Hasta Luego

John

• Dick Schinkel

Hey John,

Altijd leuk zulke draadjes.

Alhier ook bordoot maar wel even van een ander nivo.

Gisteren een Marquis de Terme 2002 en nu een Lamothe Cru Bourgeois 2003 die zich nu pas, na veel lucht, begint te openen.

Met smakelijke groet Dick.

• Juan

De Grange valt me toch wel een beetje tegen. Misschien in een gesloten fase? al lijkt me dat niet echt mogelijk met een wijn van 19 jaar oud? iemand ervaring mee? Brengt weinig in de neus, nog wel wat fruit maar heel erg ingetogen. Ook in de mond vrij ééndimensionaal….ook dat is volgens mij niet echt een kenmerk van Grange. Jammer……op dit moment niet meer dan 88/100

Hasta Luego

John

• Juan

Dick,

Hoe was die Marquis 2002 eigenlijk?

Al een tijdje niet meer gedronken. Had ooit een kistje van 6 van het jaar 99. Niet veel soeps volgens de kenners maar ze waren snel leeg en dat bedoel ik positief!

Hasta Luego

John

• Ben

Lekker in Spanje blijven zou ik zeggen… hebben we nog een alternatief voor alls Sinterklaas uitvalt….

• Willem(***)

..

• Ruud Göebel

OK Ben, je was er even, maar als je weer weg bent Ben, is het prikbord weer OK, Ben!

Ruud.

• Dick Schinkel

John,

De Marquis 2002 is een wijn met behoorlijk cassis fruit, zowel in neus en mond, wel tres margaux.

De tannines zijn krachtig maar wel rijp. met een korte tot middellange afdronk, is nu volgens mij geheel op dronk.

Op mijn puntenschaal 16,0/16,5

Met smakelijke groet Dick.

• Olaf

Ik heb de Balmoral Shiraz Rosemount Estate 1996 ook nog liggen naast de 1992, 1993 die ik momenteel aan het legen ben en de 1994 .

De oudere zijn leuke wijnen om blind ergens tussen te zetten, niet veel mensen halen er de Australier uit. De ‘94 is zeer mooi, de ’96 moet ik nog opentrekken.

Olaf.