Nog een paar dagen voor Fiesta in Spanje en dus tijd voor een paar mooie weekendwijntjes:
Na het jonge geweld uit Zuid-Rhone van de afgelopen weken verlangde ik echt naar een mooie Bordeaux…..
Gisteren gedronken:
La Mission Haut Brion 1995: Donkerrood. Krachtige boerse neus met nog veel fruit. Specerijen met bramen en zwarte bessen. Verder nog wat trekdrop. Wijn is veel jonger dan ik dacht. Wat een topglas is dit! Afdronk is zeer lang. 97/100
Latour 1994: Rood met een bruine rand. Duidelijk meer ontwikkeling dan de LMHB. In de neus vooral veel tertiaire aroma's, leer, potlood, stal, ook iets van bacon. Veel meer een verleidelijke wijn dan een krachtpatser. NU op zijn hoogtepunt! Doet me weer terugdenken aan de Topbordeaux vs. Topnapa proeverij in Savelberg waar deze wijn zich keurig staande hield met een plaats net na de absolute top uit Napa en Haut Brion 95. In de mond complex, maar mist een lange afdronk om zeer groots te zijn. Niettemin prachtige wijn 95/100
Beiden wijnen gedronken uit het Bordeaux Vinum glas van Riedel.
Had ze beter in een andere volgorde gedronken
Vandaag een Australische avond:
Nu in het Riedel Syrah Vinum glas:
Balmoral Shiraz Rosemount Estate 1996: Roodbruin van kleur. In de neus zeer verleidelijk en zoet. Veel zoeter dan ik had verwacht zonder “zwaar” te zijn. Kersen hebben de overhand en ook wat Engelse drop. Mooi glas en nu op zijn hoogtepunt. Middellange afdronk. 91/100
Perfecte opstap voor de wijn die nu vol ongeduld in de karaf staat te ademen….Penfolds Grange 1990
Hasta Luego
John