avondje met Thijs

• Peter Z.

Gisteren kwam Thijs langs om wat wijnen af te halen. Gelukkig bleef hij wat langer dan alleen op de oprit inladen. We dronken een glaasje, aten een hapje, en genoten als echte wijnleipen…(:D

We begonnen met een viertal witte. Dr. Crusius Schlossböckelheimer Kupfergrube Kabinett XVII 2007 (11%) bleek toch wel mijn favoriet, gevolgd door een Pouilly Fuisse La Roche 2007 van Saumaize (eerste indruk niet te herkennen als Chardonnay). Daarnaast een correcte bordeaux Reynon VV 2000, en een vreemde eend Marc Kreydenweiss Ansata 2007.

Het rood werd een stuk hoger niveau :)o . De eerste wijn was al meteen een mooie boerse bordeaux. Niks zwoels, een lekker stevig glas … Vieux Chateau Certan 2001 Pomerol :)o. Voor mij een fantastische wijn die misschien nog wel even had mogen blijven liggen. Karaf deed hem goed, en ook het Syrah glas: 94/100. Toen heb ik Thijs -alles voor de opleiding- maar even geconfronteerd met wat leuke Ch9's, die 2007's schijnen best lekker te zijn heb ik de laatste weken ervaren B). Eerst (blind) de Ferrand 2007…wow..daar gaan we weer…98/100 op mijn schaal. Ik geloof dat Thijs hem ook wel kon waarderen trouwens :). En omdat Thijs nog nooit een wijn van Barroche had gedronken (en stel dat 'ie volgend jaar op de GPSH op tafel komt ;) ) dronken we (blind) een Pure 2007. In de karaf en direkt serveren (de fles zou al te veel hebben verraden). Ongelooflijk wat een prachtige dikke wijn…. Thijs refereerde naar een mooie malt Whiskey, en inderdaad de turf tonen bij de eerste indruk waren indrukwekkend mooi. De wijn opende zich tijdens het walsen met een enorm kruidig boeket van een intensiteit die ongehoord is. Prachtige wijn, met alles nu al versmolten in de neus en de mond. Misschien dan toch weer een honderd punten Ch9?

Om het af te leren kwam er nog een Rieussec 1997 op tafel…één van mijn lievelings Sauternes…(tu)

Met dank aan mijn lieftallige echtgenote die ons voorzag van een fantastische rucola salade met geouderde balsamico, kastanje champignons en serrano ham. Gevolgd door een risotto bospaddestoelen (:D, en als uitsmijter nog wat basilicum ijs. Wat heb ik toch een prachtige vrouw…

Ook dank aan Thijs voor het meebrengen van prachtige wijnen (VCC stond op mijn verlanglijstje) en niet minder voor het gezelschap. Niets zo leuk als mooie wijnen te delen met andere wijnleipen.

• Juan

Nondeju Peter,

DIT zijn de mooiere avonden!! Fantastische wijnen…heb je die Ferrand ruim van tevoren geopend? Pure 2007 nog niet gedronken……(moeten we regelen als we in de Rhone zijn Chris)……Veel 2001 bordeaux beginnen nu heel mooi op dronk te komen, al houden ze dit nog heeeeeel lang vast….

Heerlijk om te lezen! Thanks.

Hasta Luego

John

• Peter Z.

Dank je John,

De Ferrand 2007 had ik zo'n vijf uur vooraf geopend. Eerst een glas vanuit de fles geprobeerd, en meteen de rest in de karaf.

De Pure 2007 had ik al meteen in de karaf gekieperd (is zo'n dikke prestige fles, dat zou te veel kunnen verraden), en dat kon die best hebben :)

VCC 2001 heeft nog een lang leven voor zich. En dat geldt ook voor vele andere betere 2001's, misschien met name de rechteroever die zo mooi presteert.

Cheers

Peter Z.

• tomm

Hé Peter, nu word je ook al romantisch :)

Pure 2007 is één van de mooiste grenache wijnen die ik ooit degusteerde. ik verwacht hem deze week twee keer in het glas (hopelijk in het gezelschap van o.a. Julien Barrot en Harry Karis).

gisteren gaan eten in Mère Germaine (C9dP). Culinair helemaal geen hoogstand en nog minder een p/k. Wijnen waren wel mooi :

- Vieux Donjon 2007 : eerst wat gesloten maar na flink karaferen bloeide hij mooi open. strakke C9 type Clos St Jean.

- Pégau CR 2003 : eerst een kurkfles (blij dat ik m'n gekurkte pégau 2003 op restaurant kreeg, want thuis is dit natuurlijk balen van de pech) en dan een fles die veel te warm werd opgediend (blijkbaar houden ze van elke wijn slechts één fles in de wijnfrigo). na wat koelen in koud water kregen we een prachtige wijn in het glas. Pégau pur sang. naar m'n oordeel haalt hij niet meer het niveau van een paar jaar terug (licht uitdrogend in de mond) maar misschien zijn de bewaaromstandigheden in het restaurant niet ideaal (cfr de te warme fles die ons geserveerd werd).

gisteren een fietstochtje van 25 km door de Châteauneuf wijngaarden. als verfrissing een trosje grenache 2009 op de Rayas wijngaard geproefd. 2009 wordt top X(X(X(

nog prikkers in C9 ? Dick ?

• thijs

Peter en miss Belgie, hartelijk dank voor de TOP avond. Het was erg gezellig en de wijnen niet verkeerd. De Ferrand is inderdaad prachtig! Het smaakt zo puur, staat bol van terroir en is nu al zo goed dat ik me afvraag of deze wijn na (lange) opleg ooit mooier/indrukwekkender zal gaan worden dan wat hij nu al geeft. De wijn heeft ook een ongekende balans en elegantie. De fles was ook in no-time leeg. En de de pure, tja….Dit is een monster, een beest van een wijn, met een maagdelijk wit etiket (dat dan weer wel). De geur is mooi dierlijk, aards met voor mij inderdaad associaties aan (hele mooie!) single malts. En als je iemand wil uitleggen dat een wijn een afdronk kan hebben van meer dan een minuut, is dit in meerdere opzichten prima lesmateriaal. Ik ben nu extra blij met mijn aankopen chateauneuf 2007. Vanavond direct door met de opleiding, ik denk aan een Clos des Papes 2007.

Thijs

• Dick Schinkel

Hey Tomm,

Vanaf de 26e (:D

Ben jij er dan nog?

Met smakelijke groet Dick

• tomm

hi dick,

ben er tot zaterdag maar vanaf woensdag 26 aug is het moeilijk om af te spreken gezien m'n vrienden van ons wijnclubje die dag aankomen. vóór 15.00u lukt me nog. in voorkomend geval bel me op m'n gsm (indien antwoordapparaat - in C9 zijn immers nog wat moeilijk te bereiken lieux-dit'jes - spreek dan iets in).

Tom

• Willem G

Dat was natuurlijk een fantastische avond!

Wel een gevaarlijke actie om die Pure in een karaf te gieten……..;)

Basilicum ijs…..waar koop je dat?

Groeten,

Willem.

• Peter Z.

Willem G Schreef:

——————————————————-

> Basilicum ijs…..waar koop je dat?

Kun je bij mij kopen voor een vriendenprijsje B)-