Evidence 1999

Les Cailloux du Paradis

Vin de table Francais 14% vol.

Claude Courtois, Soings-en-Sologne

Fles naar boven gehaald na het snuffelen in allerlei uithoekjes van de kelder. Tikje geschrokken. Ik meen dat dit 100% sauvignon is. Tien jaar oudem witte sauvignon blanc? Groot risico dat we de wijn kunnen weggieten.

Claude Courtois is echter een apart type wijnboer. Extreeeeeem lage opbrengst. Ik meen 15 hl/ha voor deze fles. Oud goud kleur, maar niet zo erg als ik zou voorspellen. Neus heeft een wonderlijke combinatie van veldbloemen, toets van mineralen en een associatie van medicinale tonen. Niet muf en overleden, maar juist levendig, hip, een springerige en eigenzinnige jongedame (nou ja, in mijn hoofd dan). Prachtneus! Tonen van geconfijt Turks fruit, kruidigheid, welke? Kardemom? Tikje oosters. Hoe heet dat marokkaanse kruidenmegsel? Raz-el-hanout. Ja, die. En de smaak is levendig, duidelijk mineralen. Leuke meditatiewijn voor de zondagmiddag. Ik wil weer eens langs deze eigenzinnige wijnboer, hij komt op de wenslijst. Goed idee. Het leven is leuk door zo'n wenslijstje. Fijne middag, wijnvrienden.

Zie ook: http://www.wijn.startpagina.nl/prikbord/read.php?3319,8722832,8722832#msg-8722832