Vanmorgen...

• Ruud Göebel

opende ik mijn mailbox en het eerste bericht was een uitnodiging van Hendrik aan mij, om me weer eens in de dreven van zijn wonderschone dorp te vertonen, meteen de telefoon gepakt en de afspraak was er. Na een wandeling van een kilometer of 5 vanaf het dichtsbijzijnde station trof ik bij Hendrik een tweede eminence aan: amice Mathieu!, gebogen over het boekwerk van Harry Karis. Hendrik opende met een fraai gekleurde, licht gouden wijn. De wand van het glas was weldra geheel bezet met pareltjes. Wat mocht dit zijn? Ik schatte hem in als een Moselriesling auslese 2005! Mis, het was een Moselriesling 2003 spätlese van J.J. Prüm. Prima voor zo'n warme middag en slechts een % of 7 alc. Maar dat pétillante? Wij bedachten een spontane hergisting in de fles.

Toen toverde Mat een geblindeerde wijn tevoorschijn. Wat hadden we in het glas? Fris lichtgeel van kleur, bloemige neus, in de smaak een amandelbitterje, ik gokte daardoor op Italië.

Mis, het was een witte C9dP van Chante Cicale, gelijke delen: grenache blanc, clairette, roussane en bourboulenc. Ik heb slechts 1 keer eerder zo'n type wijn gedronken en kon hem derhalve niet goed plaatsen. Vervolgens kwam er een Boekenhoutskloof 2005 cabernet-sauvignon ter tafel en dit is een geweldige wijn met veel potentie, maar is nog veel te jong. Nog 3 tot 4 jaar laten rusten en dan ga je veel plezier beleven. We sloten af met: Boekenhoutskloof shiraz 2001. Hendrik had slechts 1 fles, dus een schietgebedje voor: geen kurk! Wat een wijn, alléén het snuffelen was al een belevenis. Deze wijn is nu perfect op dronk en zal dat nog een tijd blijven. Een huldebetoon aan het fruit dat afkomstig is uit het Swartlandgebied in Z-A. Want alhoewel Boekenhoutskloof in Franschoek zit, het fruit komt voor het grootste deel uit Swartland. Vandaar de aanduiding W.O. Western Cape. Een plezierig aantal uren doorgebracht met twee aimabele prikkerts.

Ruud.

• Hendrik de vierde

Ja Ruud, zo n Prum moet je blijkbaar goed schudden voor gebruik!

Het was de Wehlener Sonnenuhr Spatlese 2003 versteigerungswein2004

Ooit op een expeditie in Duitsland met Willem***** aangekocht.

Toch leuk zo n mini proeverijtje!

uw Hendrik

• TGG

Nou Ruud,

Zo'n e-mail krijg ik nou nooit :(

Theo

• Ruud Göebel

Theo en laten wij het nou gisteren over je gehad hebben!:) Dat had te maken met een gigantische gele machine met de naam van een Amerkaanse rups die bezijden de tuin van Hendrik heen en weer reed, om grond en stenen te verplaatsen. We zeiden: “Theo doet wel heel erg zijn best om onze aandacht te trekken”(:D

Ruud.

• willem61

Beste Ruud,Ik heb deze week toevallig ook een boekenhoutskloof c-s gedronken en deze kwaad heel schraal over.veel zuren, weinig fruit,bijna oud niet wat ik gewend ben van boekenhoutskloof was al bang voor de rest van mijn flessen maarzo te horen een fles fout en is de rest wel okégroetjes willem

• Mathieu Wechseler

Geweldig middagje gisteren bij Hendrik. Allereerst mocht ik miss Leusden weer eens 3 dikke zoenen geven, dat was alweer een tijdje geleden. Nadat ik de beloofde flessen Ch9dP van Eddepet (Eddie Féraud) had overhandigd, trok Hendrik een alleraardigste Joh.Jos. Prüm open uit 2003 Wehlener Sonnenuhr Spätlese, een “Versteigerungswein”. Een beetje pétillant (we vermoedden nagisting op fles), maar dat was na enkele minuten weg.

Een fles Ch9dP mocht natuurlijk niet ontbreken, maar dan wel een witte dit keer. De witte uit 2008 van Chante Cigale. Heerlijk glas witte Rhônewijn. Doet het uitstekend bij parelhoen in roomsaus met paddo's of voor de veggies alleen risotto met paddo's (parelhoen heeft dan geluk gehad).

We vervolgden met de Boekenhoutskloof CS 2005 die inderdaad nog veel te jong was (hoekig, zuren te dominant en de andere elementen nog niet op hun plaats). Gun die wijn nog 4 à 5 jaar en je zal zien dat dan alles mooi rijp en afgerond is.

De Boekenhoutskloof Syrah 2001 maakte diepe indruk op me. Ik mocht het restje in de fles mee naar huis nemen en heb derhalve een uitgebreide proefnotitie van deze topwijn gemaakt.

BOEKENHOUTSKLOOF SYRAH 2001 (15% alc.)

Diepe kleur met flinke oranje/bruine rand.

Enorm expressieve neus van gekonfijt en gedroogd fruit met daarnaast gedroogde herfstblaadjes, theeblaadjes, eucalyptus en veel andere rijpe indrukken (zelfs al iets tertiair, maar dan van het gewenste soort) Een echte snuffelwijn met veel lagen en complexe aroma's.

In de mond superrijpe rood-fruitindrukken, lekker afgeronde en zijdezachte tannines. Veel kracht en concentratie en tegelijkertijd elegantie en finesse (ondanks de 15% alc.). Dit is een absolute topwijn van het hoogste niveau. De mooiste Zuid-Afrikaan die ik tot dusverre gedronken heb. Je snakt naar de volgende slok, het volgende glas, de volgende fles!!!

Op dit moment op en top rijp, houdt dit vermoedelijk nog een jaar of 2 vast.

Score: 19/20

Het was een meer dan aangename middag met Hendrik en Ruud (prikkerts van het eerste uur).

PS: Ik zag dat Hendrik wat doosjes Chateauneuf-du-Pape had binnengekregen. Domaine des 3 Cellier 2007, die ik 2 weken geleden op aanraden van Michel Blanc (directeur van het Maison des Vins in Ch9dP) had geproefd en aangeschaft. Dat inspireerde mij om thuis maar meteen zo'n fles open te trekken - proefnotitie volgen verderop!