Het Ch9dP-virus verslaat de Mexicaanse griep!
Kan het niet helpen, maar ik moet die proefnotitie even kwijt. Bovendien vind ik het net zo belangrijk om ook wat wijnen van rond de 15 à 20 euri hier te vermelden (met alle respect voor de top-cuvées)
Een vrij nieuw domein, volgens mij de eerste oogst. De Cellier-familie draait echter al wat jaartjes mee in de wijnproductie van Ch9dP maar dan in samenwerking met andere huizen. Daar is kennelijk een einde aan gekomen en ze zijn nu hun eigen wijn gaan maken. “Cellier” betekent normaal gesproken “wijnkelder”, alleen in dit geval is het de achternaam van de makers.Hoe verzin je het. Daarom zit er ook geen “s” achter “Dom. des 3 Cellier”. Ik proefde hun prestige-cuvée, “MARCEAU”, vernoemd naar vader Cellier.
Domaine des 3 Cellier “Marceau” 2007 - Chateauneuf-du-Pape - 14,5% alc.
Donkere ruby kleur.
In de neus rijp en zoet braam- en vlierbessenfruit. Ook tonen van garrigue, kruiden en chocolade. Fraaie neus die uitnodigt om een flinke slok te nemen.
In de mond heerlijk rijp en sappig braam- en kersenfruit. Volle smaak, veel concentratie, zachte tannine, zeer toegankelijk al, mooie frisheid en uitstekende balans tussen alle elementen (zoet, zuur, kruidigheid, frisheid etc..). Geen saai moment van begin tot einde. Goed glas Ch9dP met alles erop en eraan.
Lange afdronk en nog voldoende rijpingspotentieel - het kan allemaal nog wat zachter en meer versmolten.
Drinken vanaf 2012/2013
Score: 17,5 - 18 /20