Domaine des 3 Cellier "Marceau" 2007 Ch9dP

• Mathieu Wechseler

Het Ch9dP-virus verslaat de Mexicaanse griep!

Kan het niet helpen, maar ik moet die proefnotitie even kwijt. Bovendien vind ik het net zo belangrijk om ook wat wijnen van rond de 15 à 20 euri hier te vermelden (met alle respect voor de top-cuvées)

Een vrij nieuw domein, volgens mij de eerste oogst. De Cellier-familie draait echter al wat jaartjes mee in de wijnproductie van Ch9dP maar dan in samenwerking met andere huizen. Daar is kennelijk een einde aan gekomen en ze zijn nu hun eigen wijn gaan maken. “Cellier” betekent normaal gesproken “wijnkelder”, alleen in dit geval is het de achternaam van de makers.Hoe verzin je het. Daarom zit er ook geen “s” achter “Dom. des 3 Cellier”. Ik proefde hun prestige-cuvée, “MARCEAU”, vernoemd naar vader Cellier.

Domaine des 3 Cellier “Marceau” 2007 - Chateauneuf-du-Pape - 14,5% alc.

Donkere ruby kleur.

In de neus rijp en zoet braam- en vlierbessenfruit. Ook tonen van garrigue, kruiden en chocolade. Fraaie neus die uitnodigt om een flinke slok te nemen.

In de mond heerlijk rijp en sappig braam- en kersenfruit. Volle smaak, veel concentratie, zachte tannine, zeer toegankelijk al, mooie frisheid en uitstekende balans tussen alle elementen (zoet, zuur, kruidigheid, frisheid etc..). Geen saai moment van begin tot einde. Goed glas Ch9dP met alles erop en eraan.

Lange afdronk en nog voldoende rijpingspotentieel - het kan allemaal nog wat zachter en meer versmolten.

Drinken vanaf 2012/2013

Score: 17,5 - 18 /20

• Willem(***)

Mat,

weet jij wel dat jij veel te weinig hier op het prikbord te lezen bent…

• Ruud Göebel

Willem, dit is exact dezelfde zin die ik Mat gisteren bij Hendrik toefluisterde!(tu)

Ruud.

• Hendrik de vierde

Mathieu, ik heb die 3 Cellier wijnen gekocht van N.L. vrienden zonder ze te proeven. (thats were friends are for zal ik maar zeggen)

En voor startende ondernemers heb ik altijd al een zwak.

Morgen gaat de eerste open, en ze gaan 2013 zeker niet halen als ik ze ook op plm 18 punten scoorX(

je Hendrik

• Hendrik de vierde

En hier de resultaten van de Leusdense jury:

In het glas de 3 Celliers Privilege 2007. 40% Grenache , 20% (!) Syrah, 20% Mourvedre, en 20% van al dat ander toegestaan gespuis.

Kost een tientje meer dan de 3 Celliers Marceau die Mathieu heeft beschreven, en is echt hun toppertje. (H.K.. vers 129-130):P

In de neus de fraaiste Ch9dP 2007 die ik tot nu toe heb mogen degusteren.!!!

Misschien omdat ie wat Spaans aandoet?

Zelfs een Clos du Pape kan hier niet aan tippen.

En verder? Tsja ik ben geen expert in het proeven van piepjonge CH.9jes.

Het middensegment is nog wat rommelig. Fruit en heel fraai hout stoeien nog wat met elkaar als jonge leuwen welpen.

Afdronk is lang maar niet giga. Al met al nu al zeker 95 punten op mijn schaal.

Geen idee of dat er met een paar jaar geduld nog wat meer worden.

Prima prijs/genotsverhouding dunkt mij.

uw Hendrik

p.s. ben benieuwd naar de proeverij met Robert P, Tom B, HarryK. en prikbord Dick:D

• Udo Göebel

Ook dit persoontje was voor 5 minuten onderdeel van de Leusdense jury. Die neus van Celliers is een apart geval. Het ruikt al wat boers en ontwikkeld (in het aangename!) en de smaak is nog piepjong. Leuk glas, aan punten waag ik me niet.

Het staartje BHK CS was nog zeer aangenaam. Vertwijfeling of dit nou oude wereld in nieuwe wereld stijl is of andersom.

De spontaan opengerukte BHK syrah 2006 is veelbelovend. In het glas ontwikkelde hij zich mooi, maar ook die wijn is te jong. De open fles staat nu op mijn aanrecht (dank!) en krijgt vanavond de nodige aandacht.

• Hendrik de vierde

Nu in het glas de Marceau.

Heeft zowel de gouden medaille van de Challenge International du Vin, alswel van de Jeunes Agriculteurs:S

Maar goed, zoals een minister van volkshuisvesting ooit sprak: in gelul kun je niet wonen.

Kleur is wat lichter in vergelijking met de Privilege.

Neus is ook minder boers en uitgesproken, maar wel zeer aangenaam

In de giegel rijp rood kersen fruit, framboos, klein pepertje, lekker veel Syrah, een echte doordrinker.

Kan ook wel want het alcohol gehalte is beperkt tot 14,5% :D

Van storende tanninen is geen sprake

Mooie afdronk, en zeer uitnodigend om nog maar eens in te schenken.

De stijl is volgen H.K. semi modern, spreekt mij wel aan.

Voor wat het waard is,

uw Hendrik