Ach Peter, van Henk zou ik geen Spaan willen heelhouden.
“Om wijn te proeven heb je meer zelfvertrouwen nodig dan smaak”.
Als je smaak hebt, krijg je door wijnproeven meer zelfvertrouwen.
“Belangrijk voor het uitoefenen van het metier van sommelier is flux de paroles. Wijn proeven is bluffen.”
Als je bluft als sommelier, oefen je het vak niet goed uit! Het parool is:“Kennis en weten”
“Ik sta altijd paf bij het lezen van proefnotities van deskundigen”
Henk, die deskundigen hebben daarvoor dan wel een beetje op geoefend en doorgeleerd!
“Als een sommelier het heeft over mineralen, eikenblad, tabak en ijzer, kan ik slechts afgunstig kijken. Om hem even later van harte te wantrouwen.”
Niet wantrouwen Henk, hij wist waar hij het over had, doch de toehoorder begreep niet wat hij bedoelde en toen had de sommelier moeten inbinden want het is niet aan iedere Henk gegeven om deze natuurlijke ingrediënten te herkennen.
“In een oude Figaro, die van 2 mei, vond ik een stukje waarin een sommelier, de wereldkampioen van 2004, zich afvraagt welke wijn je het beste kunt drinken bij verse erwtjes. Dit is op zich al een intimiderende probleemstelling.”
Welnu dat is ook best lastig, want wie drinkt er nu wijn bij verse erwtjes, daar hoort wel iets meer bij en als die combinatie bekend is dan kan er een echte mening komen.
Dus Henk Spaan, ga het even hebben over voetbal, of gehaktbal, ergo je snapt er geen bal van!
Ruud.