Bubbles en meer (Trendbox)

  • André

    Bubbles on the Beach beweest dat wij van alle soorten mousserende wijnen houden.

    Omdat er geen Champages zijn op Bubbles (die staan op Proef Champagne en Sprankelend) hieronder een goed bericht voor Champagne.

    PERSBERICHT

    Champagne populairder dan gedacht

    De huiswijn wordt in de horeca het meest besteld. Het lijkt er echter op dat dit deels komt omdat gasten vaak niet weten wat ze van de duurdere wijnen kunnen verwachten. Dit blijkt uit marktonderzoek van Trendbox in opdracht van het Productschap Wijn.

    Gasten geven volgens de onderzoekers aan dat zij behoefte hebben aan meer wijnsuggesties op de menukaart. In dat geval zouden zij in plaats van de huiswijn eerder een duurdere en betere wijn van de wijnkaart bestellen. Ook de behoefte aan meer open wijnenlijkt toe te nemen. De meeste mensen (65 procent) bestellen wijn per glas. Daarbij kiest bijna tachtig procent voor de huiswijn. Iets minder dan één op de vijf horecabezoekers (19 procent) wil de keuze hebben om naast de huiswijn ook duurdere wijn per glas te kunnen bestellen. Uit het onderzoek blijkt tevens dat er in het café meer wijn wordt gedronken dan algemeen wordt gedacht. Van het uitgaanspubliek drinkt 44 procent wel eens wijn in een café.

    Biologisch

    De meningen over biologische wijn zijn verdeeld, blijkt uit hetzelfde onderzoek van Trendbox. Voor sommigen heeft biologische wijn een geitenwollensokken-imago, anderen zien biowijn als authentiek, puur en lekker. Over het algemeen wordt biologische wijn gezien als gezonder dan ‘gewone’ wijn en is de prijsverwachting hoger. Voor thuisgebruik heeft zeventien procent van de gasten het afgelopen jaar wel eens biologische wijn gekocht.

    Champagne

    We drinken in Nederland meer champagne dan tot voor kort kon worden geschat op grond van de exportcijfers van het Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne. Rechtstreeks uit de champagnehoofdstad Reims kwamen in 2007 ruim vier miljoen flessen ons land binnen. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Productschap Wijn komen echter op een veel hoger cijfer uit. Het CBS en het productschap maken aan de hand van cijfers van bijna vijftig grote Nederlandse wijnhandels een schatting van de jaarlijkse consumptie van wijn in Nederland. In het laatste rapport worden naar mijn weten voor eerst de consumptiecijfers voor mousserende wijn apart gemeten. Wat blijkt? We dronken in Nederland in 2007 geen vier miljoen, maar ruim tien miljoen flessen champagne. Kennelijk komt er heel wat champagne via andere handelskanalen het land binnen. Welke omwegen die zes miljoen extra flessen precies maken is niet bekend.

    Op basis van de verkoopgegevens over 2007 komen we met kleine afrondingen op de volgende cijfers voor de consumptie van mousserende wijn in Nederland, thuis en in de horeca. We drinken jaarlijks ongeveer 40 miljoen flessen (0,75 cl) mousserende wijn. Dat is 8,4 procent van de totale wijnconsumptie.

    * Champagne: 10 miljoen flessen

    * Andere mousseux (3 tot 6 Bar koolzuurdruk): 12 miljoen flessen

    * Parelwijn (1,5 tot 3 Bar, zoals prosecco): 18 miljoen flessen

    3 September 2009

    bron: flesjewijn.com

  • Ruud Göebel

    PERSBERICHT

    “Champagne populairder dan gedacht”

    Ander PERSBERICHT, ook van vandaag! (Bron: Perswijn)

    “Crisis dwingt Champagne tot pas op de plaats”

    Tot voor kort leken de bomen in de Champagne tot aan de hemel te groeien. Hoe meer productie, hoe beter. Het toverwoord was immers groei, groei en nog eens groei. Daar kijkt men inmiddels wat anders tegenaan. Noodgedwongen.

    Niemand in de Champagne heeft het tegenwoordig nog over die tot vorig jaar nog zo hoogst noodzakelijk geachte uitbreiding van de appellation met nieuw aan te planten wijngaarden. De reden daarvoor is dat na een jaren van een nooit eerder geziene boom in de verkopen de afzet van champagne in een vrije val terecht lijkt te zijn gekomen. Inderdaad, ook hier laat de crisis zich op niet mis te verstane wijze voelen. Vergeleken met 2008 is sprake van dalingen met 25 tot 30% en een onverkochte voorraad van 1,2 een miljard flessen. Werden in het recordjaar 2007 wereldwijd 339 miljoen flessen champagne verkocht, in 2009 zullen dat er naar verwachting hooguit 270 miljoen zijn!

    De situatie is zo ernstig, dat tot een ingrijpende productieverlaging besloten is. Om het overschot aan champagne de komende jaren niet te groot te laten worden en de prijs op peil te houden is op 2 september in gemeenschappelijk overleg tussen druiventelers en producenten besloten tot een beperking van het oogstvolume in 2009 tot tweederde van wat volgens de regels mogelijk zou zijn. Enkele grote huizen hadden zelfs gepleit voor een reductie met de helft, maar dat ging de telers, goed voor zo’n 90% van de totale hoeveelheid fruit, om begrijpelijke rededen te ver. Over prijsverlagingen om de consumentenvraag te stimuleren wenst niemand nog hardop te spreken, want dat zou volgens de belanghebbenden niet goed zijn voor het imago van champagne! (Brederode was een wijs man):) denkt:

    Ruud.