Cees van Casteren slaagt voor Master of Wine examen

• John Copier

Christian,

Hierbij het berichtje van mevr. Jancis R http://www.jancisrobinson.com/articles/a200909041.html Waarom staat onze Cees hierin niet benoemd? Is dat omdat er nog een dissertatie moet worden geschreven en zoiets een half % scheelt of is mevr. JR onze Cees gewoon vergeten?

John

• Christian Callec

Helemaal terecht opgemerkt, beste John…

Zoals ik het schreef, hij heeft het praktijk (2003) en theorie (2009) examen met succes afgelegd. Formeel moet hij nog de dissertatie inleveren en verdedigen om de titel te mogen voeren.

Voor mij zal het schrijven van een dissertatie over wijn door iemand die zijn 10e boek binnenkort hoopt te presenteren een ‘stukje koek’ zijn… laten wij voor Cees hopen dat het niet om een stukje ‘taai taai’ gaat.

Ik heb er vol vertrouwen in.

Maar jij, Jan Rook en Mario hebben feitelijk wel gelijk… Formeel is Cees het nog niet helemaal..

M.vr.gr.

Christian

(geen 20e maar 10e boek dus… sorry… ben al 2,5 jaar aan vakantie toe, en 8 maanden aan een vrij weekend toe…)

• Ruud Göebel

Mijn beste Christian, er zit blijkbaar veel ruis in de informatievoorziening, Cees is een héél grote, maar het zal binnenkort zijn 10e boek worden! Evengoed geweldig, maar zijn 20e boek, daar moeten we nog wat geduld voor hebben.;)

Ruud.

• Christian Callec

Nee, hoor, beste Ruud, geen ruis in de informatievoorziening, gewoon zware oververmoeidheid en veel privé en zakelijke problemen… ;-)

M.vr.gr.

Chrisitan

• John Copier

Hm, vind het bericht dan wel wat voorbarig. Het is net zoiets als de VWO leerling die in de krant laat opschrijven dat hij is geslaagd maar nog één “her” moet doen. Cees zal aan de berichtgeving wel niets kunnen doen, anderen menen er goed aan te doen om dit naar buiten te brengen, maar toch is er altijd een kleine kans op mislukken. Zaken die je niet in de hand hebt kunnen zomaar roet in het eten gooien.

Ik denk niet dat wanneer ik in Cees z'n schoenen zou staan ik dit leuk zou vinden. Hetgeen niet wegneemt dat het bereiken van deze fase opzich al geweldig is en dan zo'n laatste dissertatie… ach wie maalt daarom? Wij niet, maar in Engeland?

John

• Udo Göebel

Vreemde zaak. Cees heeft zelf een persbericht verstuurd. Hij wordt nergens genoemd, zag net dit op Decanter:

There are now 280 MWs in the world.

The new Masters of Wine are:

Susie Barrie MW, a freelance journalist, author, television and radio presenter from Winchester, UK;

Michael Collier MW, a wine consultant based in Surrey, UK;

Roman Horvath MW , managing director of Domäne Wachau, Austria;

Isabelle Legeron MW, a French-born educator, event organiser and television broadcaster, living in London, UK;

Tim Marson MW, a wine buyer for Bibendum in London, UK;

Tuomas Meriluoto MW, managing director of WineState, an importer in Finland;

Frank Roeder MW, founder and chief executive of VIT, a wine distribution company based in Saar, Germany;

Mai Tjemsland MW, owner of GastroConsult, a restaurant, catering and wine club group in Oslo, Norway.

Opvallend veel mensen van buiten de UK trouwens.

Een paar maanden geleden vertelde Cees zelf dat hij was gezakt voor zijn laatste kans en dat alles zou vervallen. En nu opeens het heuglijke nieuws. Weet er het fijne niet van, maar neem aan dat hij over enige tijd gewoon MW zal worden en dan zeg ik: petje af, topprestatie!

• Christian Callec

Tja, beste Udo, jij bent de zoveelste die het zo zakelijk bekijkt…

Feit is inderdaad dat Cees nog niet MW is…

Hij moet nog binnen 3/4 jaar een dissertatie schrijven.

Feit is inderdaad dat niet iedereen in NL en in UK blij is met het ongelukkig geformuleerde en te vroegtijdige persbericht. Mede daarom had ik het niet zoals zo veel collegae zomaar overgenomen.

Feit blijft verder dat Cees een fantastische prestatie heeft geleverd die weinig hebben geleverd, wereldwijd niet en in NL nog minder. Dat hij daar zo lang over heeft gedaan heeft meer te maken met misschien te weinig vork onder de bergen hooi dan over zijn kunde.

Het is en blijft een bijzondere prestatie… Het examen deel (praktijk + theorie) is klaar. Als wij tenminste Cees mogen geloven. IJdel kan hij zijn, maar bewust mensen misleiden, nee, dat kan ik en wil ik niet geloven.

Het is dus nu afwachten. In de tussentijd heb ik op mijn website en hier mijn oorspronkelijke bericht aangepast.

Wij zullen het binnen een jaar zien.

M.vr.gr.

Christian