witte Château Palmer

• Ger Bouten

Zit nu ruim een week met mijn vrouw in Bordeaux en bezoeken louter châteaus met een Nederlandse eigenaar. Dankzij de Nederlandse importeur ook een afspraak gehad vanmorgen bij Château Palmer in Margaux, want nog altijd een beetje Nederlands is (familie Mähler-Besse). Mooi domein, mooie wijnen maar wel flink aan de prijs.

Aan het einde van het bezoek vergastte Bernhard de Laage, de directeur marketing zoals dacht ik zijn officiële titel is, ons op een witte wijn zonder te zeggen wat we in het glas hadden.

Een wijn enkel voor eigen gebruik, was het enige wat hij aanvankelijk kwijt wilde. We roken peren, proefden peren en iets van citrus, merkten dat hij erg jong was (van 2007 en van erg jonge stokken), maar opmerkelijk fris en ‘crispy’. Een verrassing, kortom, want we hadden geen idee dat Palmer ook een witte wijn maakte..

Hij was gemaakt van muscadelle (65 %), sauvignon gris (20 %) en merlot blanc (15 %). En van die laatste druif had ik werkelijk nog nooit gehoord!

Ger Bouten

.

• Ruud Göebel

Beste Ger, dit zijn o.a. de echt aardige berichten op ons prikbord, ze prikkelen tot nadere studie. Die muscadelle is als witte druif natuurlijk een gegeven in dat gebied, die sauvignon gris is de sauvignon blanc die zich door wat voor oorzaak dan ook, gemuteerd heeft tot een druif met een roze velletje en die merlot blanc bestaat eigenlijk niet eens als zodanig, maar wordt ter plekke zo genoemd omdat het blad lijkt op dat van de merlot (noir). Voor mij volkomen logisch dat ze deze wijn binnen hun eigen perken houden. Want in de verkoop naar buiten zou de status niet veel meer kunnen zijn dan: “Vin de Table” B) Dat neemt toch niet weg, dat de wijn best lekker kan zijn. Wat is vinologie toch een lastig vak, ik studeer dagelijks en weet en begrijp steeds er minder van. :(

Ruud.

• Sep

Cheval Blanc is ook met een dergelijk (geheim) projectje bezig. Spannende ontwikkelingen…