bezoek Oostenrijk

• Willem(***)

gisteren om 20.00 uur aangekomen en direct door naar een late night diner in Heurigen Podersdorfer Weinstube. Daar werden wij warm ontvagen door Heike en Gernot Heinrich en hadden wij een rustiek en (h)eerlijk diner. uiteraard begeleid door wijnen van Heinrich. Dat Heinrich al langer uitstekende wijnen maakt is met name door anderen vaak geschreven en de topnotering in de Falstaff weinguide spreekt voor zich. Foto's en wijn verhalen volgen.

Vervolgens naar ons hotel, en dat prikkers was een topper! Het Hotel Bliem's Wohnreich is voorzien van prachtige kamers met idem sanitair, een weinbar en heerlijke binnenplaats. Het ontbijt een verademing, 100% biologisch en met zoveel plezier bereid! de melk werd op verzoek vers uit de koe getrokken.

Vamorgen een bezoek aan Winzer Heinrich www.heinrich.at

niet vaak zag ik zo'n moderne wijnmakerij, hygiene is top en de routing optimaal. Hier is een wijnboer aan het werk met verstand van veel zaken. en een lift!

divesre vat monsters geproefd en mijn indruk is dat 2008 op de schaal van 10 een 7.5 wordt. De Pinot noir maakt indruk op mij maar was nog nietgeblend, 2 bodemsoorten bij de PN te weten Schiefer en Kalk. De Schiefer maakte op mij meer indruk en op mijn vraag aan Gernot of hij enkele flessen seperaat kon verzorgen was hij niet onwelwillend.

De wijngaarden bezocht waarbij opviel dat deze vrijwel geheel bio zijn, veel groen onder en tussende stokken. Het bezoek heeft op mij indruk gemaakt. Nog een leuk weetje: van boven in het pand kijk je door 2 niveau's naar beneden naar de prive wijnkleder.

Nu al enkele uren in de bus voor ons bezoek aan Willi&Maria Sattlerhof in Gamlitz. ik kijk uit met name naar de Morrilon wijnen en het diner bij de broer van Willi.

wordt vervolgd.

Ps. geschreven op mijn telefoon in een hobbelige busdus excuses voor evt. vouten

• John Copier

Willemt,

Eén woord, “lekkert”.

Gaat so dor min son.

John

• Eelco van Wieringen

7,5/10 klinkt als niet beroerd, maar enigszins moeizaam. Welke omstandigheden hadden optimaler gekund vraag ik aan jou, verslaggever ter plaatse.

Gruss gott,

Eelco

• Willem(***)

ik ga er achteraan..

nu in Gamlitz waar vandaag 90mm regen is gevallen en momenteel weinig wind staat. Terwijlje in Golz flink wat Brilcleem nodig had.

Wiili denktna over onbemande sateliet gestuurde wijngaard voertuigen voor zijn steillage. deze maand 3 tractoren naar beneden gevallen!

• Hendrik de vierde

He Willem,

kun je ook even uitzoeken wat die Kracher in Spanje doet?

Had laatst een niet onaardige Spaanse “Kracher ”achtige wijn in mijn glas.

De naam is mij helaas ontschoten8-)

je Hendrik

• Ruud Göebel

Ga zo door Willemt, ik zie uit naar je volgende verslag!

@ Hendrik, ik sluit niet uit dat je de: Jorge Ordóñez Esencia nº 4 2004 bedoelt, 99 puntjes Guía Peñín.

Ruud.

• Hendrik de vierde

Ruud, dat zou zo maar kunnen.

De fles is inmiddels gestort in de glasbak.

De wijn was fraai, maar zeker geen 99 punten op mijn schaal (en ook niet op die van de Miss)

je Hendrik

• Willem(***)

net ontbeten in Staribacher te Grottenhof, een degeljk hotel met prima kamers en een aardige bar. na veel wijn en eten hebben we eerst de Brut Ruinart en later Rose Ruinart voorraad volledig opgemaakt :D de wijn stond voor 65€ op de kaart. Net ala John Copier ontbeten en nu op weg naar Golles en later op de dag Loimer.

Gisteren Willi Sattlerhof beter leren kennen als onwijs gepassioneerde wijnboer, mijn aversie tegen Sauvignon Blanc is afgenomen! onder andere een fles Sauvignon Blanc Kranachberg 1997 gedronken en die was nog vitaal en lekker, wel voor mij de minste van de avond vanwege de aanwezigheid van Buskus en Kattenpis geuren. dit is in zijn jonge topwijnen niet aanwezig, hier was ik erg enthousiast vanwege de onwijs lekkere minerale tonen in de wijn en complexiteit. Later meer over de wijnen.

De wijngaarden Kranachberg, Sernauberg en Pfarrweingarten bezocht, veel geleerd over blad ziekte verscijnselen en het effect er van op de foto synthese dus uiteindelijk wijnstok. De Kranachberg gaf ons een fantastisch uitzichtnnaar 4 kanten en hier vond ik enkele witte knol achtige paddestoelvormen. de vorm en grote van een gepocheerd kwartelei. de geur van deze paddo was overweldigend lekker: aard, mintkruidig etc. Rudi kan jij het uitzoeken voor de culi's onder ons? volgens Wiili zijn ze jong uitstekd eetbaar. ik heb fot's gemaakt welke later volgen.

bij Willi stonden 4 wijn persen waarvan 1 werkte met een systeem waarbij eerst zuurstof uit de gesloten pers wordt gezogen waarna met een mix van 2 gassen inbrengt in het vat dmv een grote long welke boven de pers hangt. deze long is ongeveen 2 viekante meter groot. De mix wordt onder druk in de pers gebracht en maakt dat het persen van binnenuit gebeurd. een systeem waar Willi nog niet volledig overtuigd is maar wel hoopvol.

Ook een test gedaan (helaas niet blind) van 2 wijnen uit 2004 SB van de Kranachberg, 1 fles met kurk de andere met Vinolok gesloten. Unaniem werd de wijn van Vinolok als meest frisse beoordeeld. Willi sprak wel enkele rake woorden, zou hij de kurkfles op zichzelf hebben gedronken dan was hij ( ik ook) tevreden geweest over de wijn, echter de Vinolok deed de kurk wijn verbleken op de frisheid en levendigheid.

Later meer..

• Willem(***)

net weg bij Golles ergens in Stang, een heer die een Schnapsbrennerei en Essigmanufaktur bestierd. De azijnen zijn geweldig, met name zeer onder de indruk van Bier en Tomaten azijn, maar helemaal geweldig vond ik de Balsamico van TBA. Wat een vet spul, indrukwekkend. Ik laat jullie delen (de culi"s) om een fles te bestellen. Dit is geen bedrijf waar wij zaken mee doen!

laat het mij uiterlijk dinsdag weten.

zijn Schnaps zijn erg goed maarrrr.. ik proefde 1 jaar geleden Schnaps in de Moezel en die was out of this world!

ok, dit was een speeddate en de tocht gaat nu naar Fred LOIMER IN kamptal.

Ik heb ook hier wat foto's gemaakt.

• Robèrt Koopman

Willem Schreef:

——————————————————-

> Gisteren Willi Sattlerhof beter leren kennen als

> onwijs gepassioneerde wijnboer, mijn aversie tegen

> Sauvignon Blanc is afgenomen!

Kijk eens aan, nooit te oud om te leren ;)

Ga zo door met die verslagen!

Ik kijk uit naar de plaatjes.