Ik MOET zo'n fles hebben.
Prikkers ik moest de afgelopen dagen herstellen van de trip en ook nog een beetje werken, vandaar nu pas de beloofde info. Daarnaast maak ik ook gebruik van de ervaringen van de collega’s welke ook aanwezig waren.
De eerste trip is zoals eerder gemeld een bezoek aan Gernot Heinrich in Gols (Burgenland)
Burgenland ligt op een half uur rijden van Wenen. De wijngaarden van Heinrich liggen in de heuvels (de laatste uitlopers van de Alpen) aan de rand van het Neusiedler meer, een ruim 36 kilometer lange plas, van nog geen twee meter diepte.
In 1985 start de dan 21 jaar oude Gernot zijn eigen wijnbedrijf, de eerste oogsten brengen slechts enkele honderden flessen voort. Gestage groei en extreme kwaliteitsbewustheid deed zijn bedrijf veel goeds en in 1994 maakt hij de grote overstap naar een geweldige eigen wijnmakerij in het dorpje Gols. Gernot is een moderne wijnboer en spreekt gelukkig zijn talen.><
Er wordt onder smetteloze omstandigheden nu wijn gemaakt van de inmiddels 60 hectaren eigen wijngaarden. De wijnmakerij is een architectonisch hoogtepunt in de wereld van de wijn, en buitengewoon en opmerkelijk schoon!Ook verwerkt Heinrich (Zweigelt) druiven die niet afkomstig zijn van eigen teelt. Alle eigen wijngaarden worden sinds jaren gecultiveerd volgens de normen van de biodynamische wijnbouw. In 2009 zal de oogst voor het eerst het daarbij behorende certificaat dragen.
In het wijnbedrijf wordt er alles aan gedaan om de wijn zo min mogelijk te manipuleren, zo maakt men geen gebruik van pompen. Alle bewegingen van de wijn vinden plaats gebruikmakend van zwaartekracht. Mede om deze reden is ook de lift in huis om wijn evt. naar het bovenste niveau te verplaatsen zonder druk.
De druiven van ieder stukje wijngaard worden apart gevinifieerd. Om dit mogelijk te maken staan in de kelder veel kleine gistingstanks opgesteld.
De meer gangbare wijnen gisten in tanks van roestvast staal , die van de betere percelen gisten in open kuipen van hout waarin een systeem is aangebracht om de gistende wijn te koelen. Hierna krijgt de wijn in bijna alle gevallen een periode van rijping in eiken vaten van 225 of 500 liter. Ook in de vatenkelders valt het op hoe hygiënisch er wordt gewerkt. Daarnaast is het een schitterend gezicht om alle leidingen in glimmend chroom te zien lopen door alle lagen van het bedrijf, moderne geïntegreerde beeldschermen complementeren het beeld van een futuristische wijnmakerij zonder een nostalgisch gevoel te doen verdwijnen.
Heinrich maakt voornamelijk gebruik van Franse kuipers zoals Tarransaud, Boutes en Saury, mij viel op (nooit eerder bewust van geweest) is dat er op ieder van een code staat. LT, MT en dergelijke, dit staat voor Light Toast en Medium Toast. Dit is dus geen advies welke Melba Toast we bij de wijn dienen te gebruiken maar de mate van toasting van het hout door de kuiper. Een uitgebreid bezoek aan de vatenkelder toonde aan dat Heinrich liever werkt met grote vaten met een inhoud van 500 liter ten opzichte van de meer gangbare 225 liter.
Alle druiven worden met de meest geavanceerde technieken verwerkt, er is nu een systeem om gezonde druiven te scheiden van beschadigde, deze machine werkt op perslucht. Aan de ene kant denkt Heinrich ultra modern, haast avantgardistisch maar aan de andere kant is het 100% moeder natuur die de werkwijze dicteert. De druiven hebben (afhankelijk van type) gedurende 2 tot 6 weken contact met het sap. Tijdens deze ‘maceration’ wordt in de houten kuipen de bovendrijvende schillenmassa voorzichtig, handmatig naar beneden gedrukt om meer extract te krijgen (pigeage) in de roestvast stalen tanks echter wordt dit gedaan door middel van grote luchtbellen die men van onder uit het vat omhoog pompt. Deze bellen doen de schillenmassa uiteenvallen zonder dat een mensenhand ze aanraakt. In alle gevallen maakt men uitsluitend gebruik van de natuurlijke, op de druif voorkomende gistcellen.
We hebben ook de wijngaarden bezocht en alle druiven ter plaatse geproefd, tijdens deze momenten vloog met grote regelmaat de Red Baron boven ons hoofd om de in de wijngaarden verblijvende vogels te verjagen.(tu) Dit gebeurd (in samenwerking met andere boeren) dagelijks gedurende de laatste 3 maanden voor de oogst!
Uiteraard hebben we na het bezoek aan de kelders en wijngaarden een uitgebreide proeverij gedaan, begeleid door Gernot.
Over de wijnen kan ik hier verder weinig kwijt, maar een beetje googlelen zal een prima beeld schetsen. Wel is het mijn verwachting dat deze Oostenrijkse wijnboer nog veel van zich gaat laten horen de komende jaren.
Ik vond het een geweldig bezoek, volgende bijdrage zal gaan over het bezoek aan Willi Sattlerhof.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?