Beste liefhebbers van mooie wijn,
Zijn er nog prikkers wezen proeven in Kasteel Kerckebosch te Zeist…..
Ik ben vanuit Beusichem vandaag afgereisd naar het mooie kasteel en heb genoten van een mooie proeverij met als aansluiting de Masterclass Vega Sicilia, Alion, Pintia en Oremus……Alleen kinderen van het grote Vega Sicilia onder leiding van wijnmaker/keldermeester Xavier Ausás…..
Als eerste de proeverij wat er uit sprong:
Nuits Saint Georges Clos du Marechale, Monopole Premier Cru J.F. Mugnier 2004
Mooie volle dikke rode wijn, veel stal lucht en boers…..Heb dit huis in April bezocht en toen vond ik de 2004 naast de 2005 en 2006 de minste van de jaargangen die ik heb mogen degusteren, Maar het is een grootse wijn…..en zijn Musigny!!!!!! alsof er een engel over de tong……..Even een leuk momentje……Een man naast me staat een beetje interesant te doen over deze wijn, Maar vraagt tot mijn verbazing aan de verkoper achter de tafel….“Van welke druif is deze wijn gemaakt” dus ik dacht even meeluisteren wat erkomen gaat de verkoper andwoord een beetje verbaasd “Pinot Noir”…..Zegt de beste man 'Natuurlijk stom, Pinot Noir staat altijd in de Noordelijke Rhone…Als het zuidelijk was geweest had het van alles kunnen zijn:S. Heel professioneel praat de verkoper door zonder wat te laten blijken en we keken elkaar aan en begrepen dat deze man zich beter voordeed dan die was. Dan ben ik toch blij dat als ik het niet weet ik niet zo interesant ga doen, Maar gewoon de beste man of vrouw het hemd van het lijf vraag……Oke Ik dwaal af….Maar het was wel leuk!
Volnay Nicolas Rossignol 2006 (zou het familie zijn van de ski's) Wederom een mooie bourgogne, Vol dik sap, rood fruit, diep van kleur, taninerijk….Maar wat mooi, Er zijn weing rode bourgogne's die me kunnen bekoren maar deze twee zijn toch wel super sappen.
Domaine Christian Moreau Pere et Fils…..
Chablis 2007…..ZUUR niets bijzonders
Chablis 2007 ‘Vaillon’ Premier Cru….Mooie zuren in balans….Maar het kon me niet bekoren!
Chablis 2006 ‘Valmur’ Grand Cru…..
Ik proefde samen met mijn proefmaatje, We keken elkaar aan “Kurk” en de fles was toch al halverwege, nieuwe fles kurk…..3de fles de verkeerde….4de fles Ahhh Bingo, mooie geconcentreerde Chablis, mooie tonen van
hout, zuren en hele mooie mineralen.
Chablis 2006 ‘Les Clos’ Grand Cru…….KURK Pffff Daar wordt ik zo moe van dat de wijnmaker het zelf niet in de gaten heeft of eruit haalt…..Toen heb ik de man een hand gegeven en hem bedankt!!!
Bodegas RODA
Bodegas Roda, Roda Reserve 2005 Wow wowwowowowow Wat een dikke wijn, het heeft alles mooie zuren, tannines die wijn volgens mij een eeuwig leven geven super mooi geconcentreerd fruit, Hier werd ik echt vrolijk van!
En als je dan de Roda 1 er achteraan krijgt…..Dan wordt je nog gelukkiger wat een dijk van een wijn
Als klap op de vuurpijl: Cirsion 200? Hier werd ik echt even stil van, Moest even een momentje voor me zelf hebben, Dit jamy fruit, het alcohol, mooie hout toets de zuren…….Het WOWWWWWWWWWWW effect zeg maan.
Quinto da Vallado…Tawny 10 years, Super licht een dijk van alcohol in de neus (20%) maar zo soepel weg te drinken mooie rijpe fruittonen.
De Vega Sicilia Masterclass
Mandolas 2006:
Hongaarse droge wijn van het Domaine Tokaj Oremus (kindje van Vega Sicilia) van de Furmint druif. Een super wijn. helder goudgeel, zuiver, vol rijp fruit, elegant mineralig mooie toets van Hongaars eiken vanuit de eigen bossen van dit domein rondom de wijngaarden voor mij 8+
Pintia 2006:
Donker zeer diep geconcentreerd rood met een iets paarse rand, Dik rijp zwart fruit mooie vanille tonen van het gebrande eiken een krachtige smaak, jong dik jamy…..lijkt wel of dit een leven heeft van 30 jaar!!! Mooie wijn…..Maar nog even wachten voor mij 8,5
Alion 2005:
Diep donker rood iets lichte rand en beginninde bruin verkleuring
Koffie, chocolade rijp fruit en door de alcohol deed het me denken aan Grappa voor mij 8-
Valbuena 2004:
Ik zei gelijk Bordeaux!!! (Merlot & Malbec totaal 10%)
Diep rood zwart iets ontwikkeld, boers, rijp en ontwikkeld fruit
voor mij de minste met 7+
Vega Sicilia Unico 1999:
Mijn eerste indruk was. Wat valt dit tegen….(heb ooit 1987,96 en 98 gekocht zonder ooit maar 1 druppel te drinken), Maar met det de uitleg van de keldermeester begreep ik het wel, Het was voor mij geconcentreerd, maar heel hoog in de zuren!!!
Het advies van de wijnmaker, Dit is veelste jong zeker 10 jaar afblijven….Verder 1937 is nu op zijn mooist en beter wordt die niet…..nu drinken vanaf halverwege de jaren 60…….Vanaf nu beginnen met 1973…..Later werd de 1999 wel erg mooi…Maar heel gesloten.
Riserva Especial:
Diep rood, ontwikkeld en iets lichte rand…..Verder niets opgeschreven, maar van genoten.
Ik dacht datdeze blend van 1990, 1994 en 1996 wel 30 jaar houbaar was ondanks dat de 1990er er ook inzit….maar ze zeiden drinken binnen 4 jaar naar release van de wijn…..Dat snapte ik niet…..1973 vanaf nu drinken en een blend met de veel jongere jaren erin binnen 4 jaar naar release….Het andwoord was 1973 was een topjaar en 1990 een vrij zwakke….dus is die minder lang houdbaar….Ja zo kom je ook van 1990er af…..Geen Unico 1992, 93,97 en 2001
Mooie minder met super weer!!!
Vineuze groet Timmus