Koken naar Wijn

• André

Beste Prikkers,

De afgelopen weken hebben we met een team van vijf man/vrouw hard aan deze cursus gewerkt.

Om eerlijk te zijn worden nu de puntjes op de “i” gezet.

Ik zocht lang naar een goede balans tussen wijnkennis en koken, theorie en praktijk.

Hieronder het resultaat. Een voorproefje voor jullie. Ben benieuwd naar reacties.

André

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=

Den Haag, 14 september 2009

Nieuwe cursus: “Koken naar wijn”

Het Wijninstituut start met een wijnspijscursus waarbij het koken naar wijn centraal staat. Welke wijn bij welk gerecht? maar nog meer : welk gerecht en hoe gemaakt bij de gekozen wijn. Wijnliefhebbers en hobbykoks weten dat deze vraag veel hoofdbrekens geef, maar dat het beantwoorden ook veel plezier kan geven.

Het (perfect) op elkaar afstemmen van wijn en gerecht blijkt vaak moeilijker dan gedacht. Terwijl het is gemakkelijker is om een gerecht aan te passen naar een wijn dan andersom. Deze vorm van ‘fine tuning’ is eigenlijk het terrein van de grote chefs en sommeliers. Het blijkt echter dat serieuze wijnliefhebbers en hobbykoks hier ook steeds meer het fijne van willen weten. Deze cursus biedt de mogelijkheid om de kneepjes van het vak te leren.

De cursus staat onder leiding van wijndocent Rien van der Meulen van het Wijninstituut en Tom van der Splinter van de Kook en Proefstudio Den Haag. Wij vonden sterrenchef Harry Visbeen (‘t Ganzenest) bereid om zijn geheimen met ons te delen en ons de derde les bij te staan met het maken van een compleet diner.

Deze cursus is uniek in opzet. Enerzijds doordat theorie en praktijk feilloos op elkaar zijn afgestemd en door de wijn als uitgangspunt te nemen bij het combineren van wijn en gerecht. De cursisten oefenen in drie avonden de kunst van het bereiden en combineren van wijnen met gerechten. Belangrijk uitgangspunt is hierbij het koken van een gerecht naar een gekozen wijn. De bereidingswijze van ingrediënten, garnituur en sauzen wordt op de wijnkeuze afgestemd.

De eerste lesavond behandelt de theorie, ondersteund door diverse amuses en wijnen. De tweede avond gaan cursisten zelf aan de slag door de opgedane kennis in de praktijk te brengen bij zelf gekozen wijnen. Het resultaat van de geprepareerde combinaties wordt geproefd en besproken. De grande finale vormt de derde avond, waarbij de cursist vier tot acht verschillende wijnen uitkiest en hierop een diner van vier gangen prepareert onder leiding van sterrenchef Harry Visbeen, chef van voormalig restaurant ‘t Ganzenest.

De all-in prijs omvat: een professionele cursuslocatie in een volledige, modern ingerichte kookschool, gastronomische wijnen, ingrediënten, lesmaterialen, veel hapjes en een vier -gangen diner, een team van vier deskundige docenten en gratis parkeergelegenheid…

Cursusdata: 29-10, 5-11, 12-11 (donderdagavonden)

Cursustijd: 19.00 uur – circa 22.00 uur (uitloop mogelijk)

Kosten: € 295,- inclusief 19% btw

Vereist kennisniveau: Wijnbrevet (SWEN-2)

Cursuslocatie: Kook en Proefstudio Den Haag, website: www.proefstudio.nl

Meer informatie www.wijnspijscursus.nl

Vragen en inschrijving alleen via info@wijninstituut.nl

• John Copier

Sterren(chef) is meervoud. Volgens mij is Harry Visbeen niet verder dan één ster gekomen. Dit terzijde. De man kan wel koken. Ik ben met genoegen in het verleden verschillende keren in ‘t Ganzenest geweest.

Geweldig initiatief. Of de cursus uniek is kan ik niet beoordelen maar dat er vanuit de wijn wordt gewerkt is volgens mij het eerste en enige (goede) vertrekpunt.

John

• Hendrik de vierde

Ach, wat ik begrepen heb van Prof. Dr. Mr Eel gaat het vooral om de shauuuz:D

• André

Hoi John,

Sterchef, sterrechef, sterrenchef. Taalkundig heb je natuurlijk gelijk. Ook trouwens wat betreft het koken van Harry Visbeen.

Dank,

André

• romke van dijk

Jammer André,

Had hier graag bij willen zijn maar de laatste datum past echt niet, volgende keer hoop ik dat het wel kan.

Mooi ambitieus initiatief!

Groet,

romke

• Eelco van Wieringen

Ja m'n beste, de saus is de koning op het bord. Standaardwerken, boekjes, publicaties en zelfs een enkele promovedus zien dit niet. Treurniswekkend., gemiste kansen. Lezers en cursisten rijden een route met verkeerde wegbewijzering. Ze komen op een plek, maar niet de bestemming.

Is de mening van

Eelco