Nee niet de wijnen van mijn wijnmakers die deze dagen over zijn maar de wijnen die we vanavond dronken na onze harde arbeid.
Eerst een fles Vincent Carême Vouvray 'Le Peu Morier´ 2006. Wat zijn die Fransen toch een koppig volkje. Geen enkele aanduiding op de fles over de smaak van de wijn. Ik dacht een droge Loire in te schenken, blijkt het een flink zoete te zijn. Heel aardig in zijn soort, maar het mist wat spanning en mineraliteit.
Daarna een fles die de wijnmakers in Duitsland gekocht hadden: Chapoutier Hermitage La Sizeranne 1999. Heel klassiek, een mooie zuurgraad, fraaie afgeronde tannine's, nu helemaal op dronk. Een flink staldeurtje opengetrokken, erg verfijnd en lekker.
Ten slotte Penfolds RWT 1997 shiraz. Wat een wijn! Laatst gedronken bij de 100-Parker punten proeverij en toen wat tegenvallend. Nu echt geweldig. Komt veel jonger over dan 12 jaar. Complexe klassieke neus, Australie was ver weg in de gedachten. Helemaal rond en soepel, bijna zijdeachtig. Heeft geen zin langer te bewaren, maar kan nog wel een paar jaar mee. Zit dicht tegen perfectie aan wat mij betreft.
Wijndrinken is een leuke hobby…