Zo, weer terug van onze 1e wijnreis naar Griekenland. Wat een ervaring! Ik wil jullie er hieronder verslag van doen.
Dag 1
Via de hagelnieuwe snelweg in anderhalf uur tijd van Thessaloniki naar Amyndeo dicht bij de Prespa meren op de grens met FYROM. Adembenemend mooie omgeving en wat een rust. Aankomst 's avonds in ons hotel in Xino Nero ( betekent letterlijk zuur water, en idd, het kraan en bronwater was, naast zeer ijzerhoudend, ook zuur! ) Aldaar daar een verrukkulluk diner genoten met prachtige wijnen, o.a. Kir Yianni Ramnista 1996 en 1997. Gerechten als een salade van rode en puntpaprika, met een mousse van gepureerde aubergine en tomaat, zachte geiten-schapenkaas, verse basilicum en mooie olijfolie.
Moe ende voldaan op tijd naar bed.
Dag 2
Na een vorstelijk ontbijt, naar Ktima Alpha, ofwel Alpha Estate. Wat een luxe, wat een perfectie. Alles maar dan ook werkelijk alles wordt hier tot in het kleinste detail wetenschappelijk benaderd en onderzocht. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Na de uitgebreide rondleiding met Angelos Iatridis en Makis Mavridis, de eigenaren, volgt een proeverij om je vingers bij af te likken. In grote Riedel Bordeaux-glazen proeven we 17 verschillende wijnen achter elkaar, waaronder 3 jaargangen Pinot Noir, 3 jaargangen Xynomavro, 3 jaargangen Xynomavro-Merlot-Syrah, 2 jaargangen Syrah, Sauvignon Blanc en Chardonnay. Ook de Alpha One komt aan bod, jaargang 2005 van 100% Montepulciano en de 100% Tannat van 2006. Wijnen met een ongelooflijk ouderingspotentieel, maar nu nog keihard. Een uur later in de karaf ontdek je wat de kracht is, en beginnen de wijnen zich een beetje te openen. Men neemt daar echt de tijd voor ons, we komen niet zomaar weg. Na een rit in de pick-up door de wijngaarden van een uur, komen we terug, en proeven we de wijnen nogmaals. Wat een ervaring! De wijnen geven zich nu helemaal en pas dan ervaar je de kracht van de Xynomavro. Ik was erg onder de indruk van deze wijnen.
's Avonds namen de heren ons mee naar Sklintra, een klein bergdorpje voor een traditioneel Macedonisch diner in een nog traditioneler restaurant. De eigenaar liet ons vol trots zijn wijnkelder zien……..met prachtige grote namen uit Griekenland, Italie en Frankrijk. Hier werkt iemand met oog voor detail en kennis van zaken, wat we terugproefden in de pittig gekruide vleesgerechten, uiteraard begeleid door de wijnen van Alpha, dat wel natuurlijk………
Om 23.30 uitgezakt het bed in.
Dag 3
In de auto naar Epanomi, om naar Gerovassiliou te gaan. Deze moesten we natuurlijk wel doen, 1 van mijn persoonlijke favorieten. Hartelijk ontvangen door Thrass Giantsidis en Evangelos Gerovassiliou zelf. Rondleiding door en in de wijngaarden, het museum en de wijnkelders. Uiteraard volgde een proeverij met heerlijke hapjes, een ware verwennerij. De wijnen behoefden voor ons geen nadere toelichting meer, ze zijn een ieder wel bekend. Ook nu weer een verademing om hier te zijn en te proeven wat de bergwind en de ligging dicht bij zee doen met bijv de Malagouzia en de Assyrtiko. Prachtige zuivere wijnen.
's Middags naar Claudia Papayianni in Arnea op Halkidiki, 100 km ten oosten van Thessaloniki. In een afgelegen zeer dunbevolkt gebied is zij de enige die het heeft aangedurfd om hier een wijngaard te runnen. En met succes! Een ultramodern bedrijf met inmiddels vrijwel alle wijnen gecertificeerd biologisch! Ik was vooral onder de indruk van de Assyrtiko's en de Malagouzia. In de blend met houtgerijpte Chardonnay ontstaat er een zeer gastronomische wijn. De rode wijnen zijn knap gemaakt van vooral Xynomavro. Juist toen wij er waren was men bezig met de oogst van de Merlot, en konden we wat proeven.
Aan het eind van de middag terug naar Amyndeo en na het wederom zalige diner op tijd naar bed.
Dag 4
Ik moest en zou naar Stellios Boutari van Kir Yianni in Giannakohori bij Naoussa. We waren er om 11.00 uur ‘s morgens en vielen met de neus in de boter. De Merlot en Syrah werd geoogst en kwam net binnen. Stellios liet mij vol trots zijn nieuwe ultramoderne opslagtanks zien en vertelde dat hij dit jaar was begonnen met een dubbele selectie van de druiven om zodoende alleen het allerbeste eruit te halen, waar hij veel van verwacht. Even later in zijn privekelder liet hij mij zijn nieuwe wijn proeven, de Diaporus, een blend van 70% Xynomavro en 30% Merlot, houtgerijpt en jaargang 2006. Hij heeft besloten om zijn Ramnista’s wat toegankelijker te maken en met de Diaporus de oude stijl Ramnista voort te zetten, wat goed te proeven is. Ik ben erg gecharmeerd van de Naoussa stijl Xynomavro, en zeker van de Diaporus. Dit is zo krachtig, dit doet niet onder voor een hele mooie Nebbiolo.
Met Stellios afgesproken dat hij in de winter een keer naar mij komt om samen deze wijn te promoten.
Na de eenvoudige lunch vertrokken naar ons laatste adres, Wine Art Estate van Yiannis Kalaitzidis in Drama. 200 km naar het oosten maar over de raznedsnelle Egnatia Odos slechts anderhalf uur rijden. Dit is iets voor de liefhebbers van architectuur. Yiannis is van oorsprong architect en heeft in Italie gestudeerd. Vandaar ook zijn voorliefde voor de Nebbiolodruif waar hij graag mee werkt in zijn rose en als monocepage. Hij heeft nog 300 flessen Nebbiolo 2003 die 4 jaar houtrijping heeft gehad, we mochten hem proeven……..en werden erg blij! Wat een wijn. Vanaf zijn terras kijken we uit over de wijngaarden, Het merendeel komt van eigen wijngaarden, maar hij koopt ook het e.e.a. van locale kleinere boeren op. Erg gecharmeerd waren we van de Chardonnay 2007 en 2008.
Yiannis is naast architect ook Bourgondier…….en dat hebben we geweten ook. Na het diner nam hij ons mee tot 3 uur in de nacht naar de lokale bouzoukia, met livemuziek, wijn en dans. Totaal versleten, doof en uitgerookt kwamen we om half 4 in ons hotel aan waar we om half 7 alweer moesten vertrekken……. In het vliegtuig naar huis gelukkig verder geslapen.
Noord-Griekenland is zo mooi, en gelukkig zo anders als de vakantie-eilanden. Een oase van rust, goede kwaliteit wijnen en restaurants. De volgende wijnreis zit er al weer aan te komen!
Foto's zal Robert wel bijplakken denk ik.
Martin