wat een wijn.....................

• Juan

Gisteren leuke golfdag gehad met aansluitend een 5-gangen kreeftendiner……in het arrangement zat een meer dan keurige rivaner (Ahr) uit een liter fles (ben het huis kwijt….:S)……maar na fles 3 wilden we toch graag iets anders drinken……het restaurant heeft 99% Duits op de kaart en vooral domeinen die NIET uit de Moezel komen….laat ik nou eigenlijk alleen maar (wat) kennis hebben van wijnen uit de Moezel (en Nahe) en zo goed als niet uit andere gebieden….(op een aantal bekende topdomeinen na dan)…op aanraden van de chef/eigenaar werd de volgende wijn opengetrokken:

Philipp Kuhn GG Steinbuckel 2007 uit de Pfalz……mooie gouden capsule met het VDP logo erop en zo'n prachtige “grote” riesling fles met de “Erste Gewächs” druiventros in het glas gegoten….

Nog nooit eerder gedronken…..

Neus in het glas…..ruiken…….beetje walsen……neus in het glas……ruiken……flink walsen…..neus in het glas…..ruiken………stilte……..slok nemen……NONDEJU, wat een schofterig lekkere wijn!!! (excuses voor mijn grof taalgebruik)……wat een dikke vette riesling!! doet me eigenlijk meteen denken aan een dikke Smaragd Oostenrijker. Helemaal mijn stijl! Mijn 3 tafelgenoten waren geen wijnkenners, maar allemaal lyrisch enthousiast. Zwoel dik tropisch fruit, geraspte schil van sinaasappel, vanillestokje, lekstok van de kermis…en langgggggg……..zeeeer langggggggg. 96/100

Wat een verrassing!!!!

Steeds meer merk ik dat de beste droge rieslings voor mij niet uit de Moezel komen, maar uit Rheinhessen, Pfalz en de Nahe. Voor het zoetere segment ga ik het liefst naar de Moezel of Saar……

Ook dronken we later die avond:

Philipp Kuhn Merlot 2007. Deze houtgerijpte Merlot (ook nog nooit eerder gezien in Duitsland) was ook dik in orde! Blind zou ik hem wel in Duitsland geplaatst hebben (of Oostenrijk) omdat je de wijn nu eenmaal nergens anders kunt plaatsen. Toch was het duidelijk geen Spätburgunder. Wat langer in het glas trok hij wel steeds meer richting spätburgunder. 93+/100 (en dat is voor mij heel erg hoog voor een rode wijn uit Duitsland). Deed me denken aan de dikke Spätburgunders *** van Molitor uit een goed jaar. 2003 of 2005 bijvoorbeeld….

Hasta Luego

John…nog lang niet klaar met de opleiding….

• Ruud Göebel

Beste John, een rivaner uit de Ahr? Dan heb je wel iets zeldzaams in het glas gehad! A.u.b. namen en rugnrs. indien mogelijk. Want mijn wijnkennis schiet weer eens tekort !:(

Ruud. (ook nog steeds in opleiding! ;) )

• Juan

hmmmm als jij dat zegt dan heb ik meteen het gevoel dat het dus geen rivaner uit de Ahr was…….8-) …maar toch zou ik er mijn geld op zetten…..was een literfles van witglas met een langwerpig zwart etiket…..morgen meteen even naar het restaurant bellen….

wordt vervolgd…..

Hasta Luego

John

• Juan

Ruud,

Weingut Kriechel Rivaner trocken QBA 2008 uit de Ahr…….had gelukkig toch gelijk…mij niet meer laten twijfelen he…..;)

Hasta Luego

John

• Ruud Göebel

Helemaal duidelijk nu John, ik had eigenlijk meer twijfels over 3 x een literfles bij jou en dan ook nog wit uit de Ahr ;) Ik ben nog van de oude school en die zegt: “De Ahr staat voor rood”

Ik moet dus echt eindeloos blijven leren. :)

Ruud.

• romke van dijk

Ha John,

Mooie clubhuishoreca!

Zelfs een geïnspireerde wijninkoop

Dat is best bijzonder, meestal speelt dit soort horeca op zeker.

Welke golfclub is dit?

Groet,

romke

• Juan

Hey Romke,

Ik moet je teleurstellen…..helaas aten we niet bij de golfclub……(het was namelijk op mijn thuisbaan Reymerswael in Rilland en anders zou ik er iedere dag eten haha)

Na de wedstrijd zijn we gaan eten in 1 van de beste onbekende visrestaurants van NL……Restaurant de Gouden Leeuw in Scherpenisse. Ze hebben ook een 6 tal kamers als ik me niet vergis…..

Hasta Luego

John

• JKo

Mooi verhaal, John, dank voor de tip!

Heb al wat gegoogled, maar volgens mij is er lastig aan te komen…

En dat maakt voor jou de uitdaging alleen maar groter natuurlijk :)

Maar belangrijker zaken nu.

Voor mij staan je (voorlopig) op nummer 1 van de proefnotitie top-10 van 2009.

Je hebt namelijk geen idee welke stortvloed aan smaakimpressies (en jeugdherinneringen) bij me opkwamen bij het lezen van:

“…. lekstok van de kermis….”

Geniaal.

Jeroen

• Willem(***)

Hier even een berichtje van Juan vanuit residentie *** te B. Wat hebben we nu in het glas? Inderdaad: Philipp Kuhn 2007 GG Steinbuckel…….wederom diep onder de indruk……..heb de flessen uiteraard al gevonden Jeroen >:D<

Lekstok…daar heb ik vroeger ook vaak aan gelikt…….:D

Hasta Luego

John

ps we zijn nog maar net begonnen met het proeven van wat wijntjes….niet verder vertellen…maar ik heb net 90/100 gegeven aan een pinot noir uit de Elzas!!!! Het mot niet gekker worden……