Beste prikvrinden,
De volgende flessen zijn niet meer onder ons…
2001 Erben von Beulwitz - Kaseler Nies'chen Spätlese*** (versteigerungswein) - MSR
Prettige vleug van petrol, dikke neus vol van tropisch fruit (mango, passievrucht, abrikozen, banaan, mandarijn). Rijpe, dikke stijl, zuren zijn aanwezig maar worden nog overdonderd door de zwoele tonen en de dikke romigheid (die me aan de room van creme brulée deed denken). Volgende fles nog even wachten. Of zou de petrol dan overheersen?
2006 Nora da Neve - Rias Baixas
Gekocht na een positieve ervaring bij Toine Hermsen in Maastricht. Houtgerijpte albarino. Dat zie je niet zo vaak. En als je deze wijn in ogenschouw neemt, dan vind ik dat jammer. Prachtige compositie rond drie pijlers die subtiel met elkaar verweven zijn: Fruit (geconfijte limoen, appeltjes, heerlijke perziken), Mineralen (de kenmerkende ziltigheid, natte kiezels, een frisse zeebries, in de verte iets van schaaldieren) en een fantastische frisse kruidigheid (pepermunt, basilicum, peterselie). Combineer dat met de zwoele kokos-/vanille-dressing van de eiken vaten en je hebt een wijn waar je U tegen zegt. Samen met de Chivite Coleccion 125 de mooiste Spaanse witte die ik dronk. (Overigens is de witte El Quinta van Barbara Fores ook een aanrader). En dan heb ik de Nun Vinya del Taus en El Blanc XXV nog te gaan! Terwijl ik dit zit te typen, realiseer ik me dat ik, gemiddeld genomen, eigenlijk enthusiaster ben over witte Spaanse wijnen dan over de rode… Maar goed, ik ben natuurlijk geen kenner
2005 Vall Llach - Embruix - Priorat (halfje)
Ondanks dat deze wijn mij inmiddels toch wat ‘heet’ overkomt, blijft het opmerkelijk hoe ze die 15,5% alcohol verstopt hebben. Superdikke, no-nonsens-wijn, dressed-to-impress. Bramen, kersen, chocolade, koffie, it's all there. Maar ik mis een beetje ‘soul’. Op een of andere manier doet deze wijn me denken aan al die glossies die je tegenwoordig in de schappen hebt liggen (Jan, Ruud, Linda, hoe heten ze toch allemaal…)
2005 L'Oustal Blanc - Minervois
Lieveling van David Schildknecht (Wine Advocate) die 93 punten geeft. En hij is meestal toch vrij karig met de punten. Ik kom er bij lange na niet aan. Kersenlikeur, dat is het. Vrij eenvoudig en eendimensionaal. Misschien snap ik deze wijn niet? Maar kijken wat een paar jaar kelderrust met de rest van de flessen doet.
1999 La Monacesca - Camerte - Marche
Dit is meer wat ik bedoel. Prachtig uitgerijpte, voorname neus, met theebladeren, verse koffie, tabak. Verder nog behoorlijk wat pruimen en gedroogde kersen. Sappig en zeker nog niet drogend. Meer dan gemiddelde lengte. Heerlijk spul van halfom Sangiovese en Merlot. De witte van dit domein (Mirum) is helemaal geweldig. Ik moet van beide wat bij kopen…
Dank voor het lezen,
Jeroen