De wijnen van de 16e

• Udo Göebel

Wat is een betere manier om je avond door te brengen dan met een aantal wijnliefhebbers die mooie wijnen delen? In een Amsterdamse brasserie hebben we het BYO principe toegepast en dronken deze wijnen:

Ca Rugate Fulvio Beo Metodo Classico Brut

geroosterde coquilles

Klein Constantia Mme Marlbrook 2005

Château de Fieuzal Pessac Leognan Blanc 2005

Bordeaux Supérieur 1985 Y (droge wijn van Yquem)

gebakken scholfilet

Puligny-Montrachet Les Champs Gains 1er Cru 2006, Domaine Michel Bouzereau et Fils

Springfield Estate Methode Ancienne chardonnay Robertson 2006

Brokenwood Hunter Valley ILR Semillion 2003

Chardonnay IGT 2007, Collezione di Marchi, Isole e Olena

gebraden parelhoen

Gruaud Larose 1998 Saint Julien

Almaviva 1998

Brokenwood Hunter Valley Graveyard Shiraz 2005

tarte tatin

Vin de Constance 2001 Muscat de Frontignan

Rieussec 2001

Het was een feestje!

Als iemand een korte impressie wil hebben van een van de wijnen, laat maar weten.

• romke van dijk

Wow Udo,

Wat een mooie lijst!

Vertel 2001 Vin de Constance en 2001 Rieusec, waarschijnlijk niet te vergelijken, maar hoe waardeerde je de kwaliteiten?

Heb ze allebei in de kelder liggen…

Hoe hield de Springfield het?

Groet,

romke

• Udo Göebel

Hoi Romke, het was inderdaad wow en ik had ook iets teveel genipt van alle glaasjes. Het leuke aan de VdC is dat hij nauwelijks aan muscat doet denken, dat associeer ik meestal met de wat simpele zoete wijnen. De kruidigheid en zuurtjes vielen op en de wijn kan volgens mij nog lang verder rijpen.

Rieussec is al vaak voorbijgekomen en doet zijn reputatie eer aan. De botrytis knalt het glas uit en heeft het verse fruit al wat verdreven. Blijft lang nahangen, mjammie.

De Springfield was een echt andere wijn dan de PM. Wat dikker, meer concentratie en meer caramel. De PM was op en top klassiek.

• Eelco van Wieringen

Voorwaar niet mis Udo! Hoe stond de Y 1985 ervoor? En vertel eens wat over de sauzen, dan krijgen de combinaties met de wijnen wat meer handen en voeten voor mij.

Salut,

Eelco

• John Copier

Château de Fieuzal Pessac Leognan Blanc 2005.

De 2000 stond, u leest het goed stond, bij Auchan in de folder. 960 cols beschikbaar. Eergisteren de eerste dag van de foire en binnen het uur uitverkocht. Ik ben eigenlijk benieuwd of de kenners dat jaar 2000 nog wat vinden. Het is een goed en correct huis maar ervaring met wit van dit huis heb ik niet. Bij Auchan vroeg men het schade bedrag van 4,95 per fles.

John

• Udo Göebel

@ Eelco, was ietwat te druk met organisatie om erg goed om de saus te letten.

Van het menu haal ik het volgende:

geroosterde coquilles met tomatenmarmelade en basilicum

gebakken scholfilet met risotto, bosui en beurre blanc

gebraden parelhoen met parelhoenkroketje en wilde spinazie

tarte tatin met vanilleijs

Die Y 1985 was een gekke wijn, wel kurk, geen kurk, iig erg gerijpt. De botrytis was erg duidelijk. Iets te oud was mijn inschatting, maar wel een belevenis. Voor mij de eerste keer dat ik hem dronk.

@ John: Château de Fieuzal blanc behoort tot het beste wat de Graves te bieden heeft. Een 2000 voor €4,95 lijkt me normaal onmogelijk, voor de 2005 heb ik het achtvoudige betaald via een welbekend prikker en dat was een prijs waar flink korting op zat.

• John Copier

Ja, ja maar de oorspronkelijke prijs was ook € 9,90 per fles. Dit was een aanbieding. Ik weet dat het een uitstekend huis is maar ik zou echt niet weten of een witte van dit huis het 9 jaar uithoudt.

John

• John Copier

Udo, jij bent toch een kei in het onthouden van postings of gebruik je stiekem het zoekbegrip? Ook die posting was weer in mijn vakantie. het was teveel om die allemaal te lezen. Blijkt achteraf wel nodig te zijn. Ik ben helemaal gerustgesteld. Volgende keer scoren. Nu begrijp ik ook waarom die wijn binnen het uur was uitverkocht. Allemaal kenners.

John

• Udo Göebel

Meestal weet ik wel ongeveer wat ter sprake is gekomen en dan de zoekfuntie gebruiken.

Ik heb toch even gezocht in het Auchan aanbod en zie de 2007 voor € 34,50 staan maar geen 2000?