Vanavond op TV 20:45 - Is de Franse wijn in gevaar?

• Olaf

Op Eén (Belgie) het programma “Koppen” waarin:

Is de Franse wijn in gevaar? Door de klimaatverandering dreigen karakteristieke wijnen te verdwijnen. De druiven zijn na de hete zomer dit jaar sneller rijp, en wijnboeren moeten tot een maand vroeger oogsten dan twintig jaar geleden. Zon is goed, maar elke graad temperatuursstijging beïnvloedt de druif, en dus ook de wijn. Zullen wijnboeren de wijn typisch voor hun streek kunnen blijven maken? Koppen trok naar de Bordeaux, één van de belangrijkste wijnstreken van de wereld, naar twee Belgische wijnboeren.

“Een typische Bordeaux heeft 12 graden alcohol,” zegt Kris Couvent, die sinds 2003 wijn verbouwt in Sadirac, een dorpje op 15 kilometer van de stad Bordeaux. “Als we nu de suiker in de druif meten, zitten we op sommige percelen al op 14 graden potentiële alcohol. Onze schrik is een atypische Bordeaux te maken, rijker in alcohol, en daar gaat de consument misschien problemen mee hebben.” Greenpeace en een aantal wijnboeren trekken nu samen aan de alarmbel, in de aanloop naar de internationale klimaatconferentie in Kopenhagen.

“Er zijn studies van de Raad voor Bordeaux-wijnen die zeggen dat vanaf 2050 het karakter van de Bordeaux ingrijpend zal veranderen,” zegt Bernard Sirot, wijnbouwer van Sauterne-wijn in Barsac, en wijnjournalist. Niet alleen de oogst is vroeger, ook de bloei, en dat is een nog groter probleem. “Het voorbije jaar hebben we 30 tot 40 procent van de druiven verloren, door vorst eind april, terwijl de bloei begonnen was eind maart,’ zegt Bernard. “We moeten echt nadenken over wat we gaan doen aan het nieuwe klimaat.”

Reportage: Pascale Mertens en Gonda De Beule

• Ruud Göebel

Olaf, Franse wijn is al een langere tijd in gevaar en dat heeft weing met klimaatverandering te maken. Het zal wellicht beter gaan met mentaliteitsverandering. Ik heb het dus niet over die relatief kleine groep wijnboeren die het wel snappen, maar over de hele grote groep druiventelers die het niet snappen!

Ruud.

• John Copier

De Franse wijn is inderdaad in gevaar en niet in het mist door eigen akties. Of nog beter door het uitblijven van initiatieven. Het is toch niet anders dan zoals in elk ander mediterraan klimaat (gebied). Zeur, protesteer en houd je hand dan niet op maar handel op basis van de gewijzigde omstandigheden.

John

• Jan J.

Geen enkel probleem. Eelco van Wieringen heeft zijn airco al aan.

• Jan J.

Ik denk dat het klimaat er wel degelijk mee heeft te maken. Zeker in het tempo waarmee de klimaar verandering zich nu afspeelt kan je niet van de vele kleine boertjes verwachten dat zij plotseling nieuwe druivenrassen gaan toepassen waar alles nog van onbekend is. M.i. heeft hier de Franse overheid een taak om het voortouw te nemen bij de ontwikkeling van nieuwe goed toepasbare druivenrassen.

Ook de afnemers van Franse wijn in de diverse landen hebben ook een taak om de druk op de ketel te houden i.p.v. vanaf de zijlijn te staan mopperen.

• John Copier

Goed zo. Altijd maar weer die overheid.

John

• Jan J.

Goed zo opruimen al die kleine boertjes die niet kunnen investeren in een nationaal belang en de wijnproduktie dus moeten overlaten aan een paar monopolisten die bulk leveren zolang de consument het vreet (zuipt).

• John Copier

„Auf Sylt gibt es jedes Jahr einen neuen Trend“, sagt der 71-Jährige. Der Jüngste: Bei Keitum stecken im sandigen Boden 1600 mit grünem Wachs überzogene Stöckchen. 1600 Weinstöcke.

„Das ist Innovation“, sagt Martin Schachner (39). Der Weinhändler wird zusammen mit dem Rheingauer Winzer Christian Ress (35) den nördlichsten Wein Deutschlands vermarkten. „Der Klimawandel macht's möglich“, sagt er.

Doorpakken, innoveren en durven. Bovenstaande heb ik vandaag uit het dagblad “Abendzeitung” geplukt. Denk je dat de Franse wijnboeren dit aandurven? Op Sylt moet je geen traditionele druivenstokken aanplanten vandaar dat Ress de Rebart Solaris heeft aangeplant. Eén flesje kost € 29,90. Niet veel minder dan zijn wijnen in de Rheingau en … niet onbelangrijk… alles uitverkocht. Ik ken Ress al tientallen jaren, zelfs de vader van Christian heb ik nog gekend. Het verhaal van z'n wijngaard op Sylt is niet nieuw maar omdat de wijnen nu op de markt zijn gekomen krijgt het aandacht in de pers. Evenzo is dit het geval in Brandenburg. Ook daar rukken de wijngaarden op naar de Oostzee.

Voor de één dus een probleem en voor de ander dus een uitdaging.

John

• MaartenZzzzz

Als we niet snel maatregelen nemen is dat tuig binnenkort ook in Nederland aan het wijn maken! Met hun allochtone druiven! Ik pleit daarom voor een gesloten grens en eigen druiven eerst!

mvrg Geert

• Jan J.

Die solaris heb ik ook aangeplant. Dit eerste jaar zag het er prima uit. Dat hadden de spreeuwen ook in de gaten.

Als er één land is waar de overheid zich nadrukkelijk en met succes met de wijnbouw heeft bemoeid, ook via weggeving, waar alle boeren zich maar naar moesten schikken, dan is dat Frankrijk.

Ik ga er dus zonder meer van uit dat dat ook zo in de toekomst zal gebeuren. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om in te zien dat het hier om hele grote investeringen zullen gaan die de draagkracht van de meeste wijnboeren daar te boven zal gaan. Frankrijk kan natuurlijk niet wachten zoals de kleine ïnventieve" particulieren en kleine wijnboeren in de Nederlandse en Duitse klei met een solarisdruif een drinkbaar produkt zullen afleveren.