Trio's uit Spanje.......de wijnen!

• Juan

De laatste prikkers zijn zojuist vertrokken…….het was een mooie proeverij….EN….het viel niet mee!!! Blind blijkt het toch lastig om de verschillende regio's in Spanje te herkennen. Ook de piraat nieuwe wereld was tussen de dikke Spanjaarden lastig te herkennen. Het land was Australië en is door niemand geraden.

Winnaar was Eric Meiboom. Hij had 3 van de 8 gebieden juist.

De wijnen (heb geen notities gemaakt ivm organisatiebezigheden):

Ik dacht….laat ik de KURKERS maar ontvangen met een goed glas bubbels:

Bollinger Vieilles Vignes Francaises 1997: Tjaaaa deze mythische Champagne is genieten! Ingetogen kracht, delicaat, brioche, minimale bubbel, complex. Fantastisch om een keer in je glas te hebben

Flight 1: RIOJA

Gaudium 1994 Marques de Caceras 88/100

Pagos Viejas Artadi 1997 90/100 teleurstellend (parker 97/100)

La Cueva del Contador 2005 88/100 teleurstellend (parker 97/100)

Flight 2: MIX SPANJE

Mas la Plana 1995 Torres 94/100 wat een verrassing! heerlijk gerijpt. Bordeaux-achtig

Venta la Ossa 2004 91/100 mooie nieuwe wijn uit La Mancha

Habla no. 6 93+/100 Hier moet je van houden. Heel veel van alles….Pamela Anderson wijn….ik hou daar van…..B)-

Flight 3: JUMILLA

Juan Gil 2003 92/100 Met afstand de goedkoopste fles van de proeverij….Hulde!

Casa de la Ermita Reserva 2001 (Vino de Juan y Soosie) Nu op zijn mooist…..93/100

Clio 2006 97/100 Heerlijk glas! You love it or you hate it……I LOVE IT!

Flight 4: TORO

San Roman 2001 93/100 Eigendom van Mauro

Pintia 2004 95+/100 Nog heel erg jong. Heerlijke complexe dikke Toro wijn

Numanthia 2004 95+/100

Flight 5: AUSTRALIË (piraat)

Wild Duck Creek 1999 Flatcoat Shiraz 94/100 1e keer dat ik dit huis drink. Niks mis mee!

Schild Estate 2004 92/100 Eindigde hoog in de WS top 100. Keurig glas zonder spectaculair te zijn

Dead Arm 1999 95/100 Verrassend mooie dooie arm…..Veel aangenamer dan de dikke 2001. zeker op dit moment.

Flight 6: BIERZO

Dominio de Tares Bembibre 2003 92/100

Valtuille Cepas Centenarias 2003 94/100 jong!

Las Lamas 2003 Desc. Palacios 95/100 Mooie complexe eigenaardige wijn. 1500 flesjes van gemaakt. Zeldzaam en duur…

Flight 7: RIBERA DEL DUERO

Aalto PS 2000 95/100 Altijd goed!

El Nogal 2003 Pagos de las Capellanos 90/100 Iets te overrijp. Moeite met het (te) warme jaar 2003

Felix Callejo 2003 Selection Familia 93/100 Zijdezachte complexe Ribera maar minder indrukwekkend dan de laatste keer

Flight 8: PRIORAT

Gran Clos 1998 Celler Fuentes 94/100 Alive and Kicking!

Dits del Terra 2001 97/100 Fantastische complexe “brett” wijn met lange afdronk. Helaas niet makkelijk te vinden

Clos Mogador 2005 92+/100 Jong

intermezzo wijn:

Granges des Peres blanc 2004 96/100 Voor mij 1 van de mooiste witte terroirwijnen die ik ken. Zeer complex en lang. Helaas ook weer niet makkelijk te vinden

Begeleider van de Foie:

Raymond Lafon 1983 93/100 Mooie gerijpte Sauternes. 1983 is een topjaar in Sauternes

Begeleider van de geweldige vruchtenslof:

Mullineux Straw Wine 2008 83/100 Voor mij te 1-dimensionaal en veel te zoet

Salzl Eiswein 2004 92/100 mooie typische elegante eiswein. Heerlijk bij de slof

Aan de Chef het verzoek om het diner toe te lichten……en voor Eel uiteraard….de sauzen!

Kurkers, het was weer fantastisch…..ennuh….onze opleiding is nog lang niet voltooid! 8-)

Tot de volgende kurk!

Hasta Luego

John

ps foto's volgen via de huisfotograaf

• Willem(***)

Het menu:

1. Ganzenlevert Pate met 3 soorten compote

2. Ossenhaas Tournedos, met Kurksaus en een plak gebakken Ganzenlevert, Haricots Vert, Portobello en Bratkartofflen von Triep

3. Diverse Kazen: Komt Thee, A.J.O.C. Rockvoort en JongeGilzeGeiteKaas

4. Vruchtenslof Meiboom

Tussen de flights door diverse Charcutterie, heerlijk!!!!!!

Vervolgens heerlijk geslapen op het ritmisch geronk van de Kurkers :D

Het was een mooie avond.

Het is erg lastig om de diverse gebieden goed te benoemen, ik heb de laatse flight getwijfeld..zou DIT dan Priorat zijn? Maar dat gebied had ik al gebruikt en terugproeven kon niet meer..

Maar wel leuk om te doen, wil ik ook wel eens doen met Riesling uit Duitsland of alle gebieden uit Frankrijk…

• Eelco van Wieringen

Voor de Vieilles Vignes Francaises was ik naar Zeeland toegekropen. Hoe kom je daar aan man?! Ooit voor de importeur gewerkt en die kon aan maar 9-12 flessen per jaar komen.

Zit er nog wat in de fles?

Salut,

Eelco

• MaartenZzzzz

Kurksaus? Wat moet ik me daar bij voorstellen?

• Juan

Hey Eelco,

Ook ik heb redelijk veel moeite moeten doen om een fles in handen te krijgen. Deze fles heb ik via een veiling gekocht…..in het wild ben ik er nog nooit 1 tegengekomen….

Hasta Luego

John

• Eelco van Wieringen

Kurksaus, kurksaus… Gisteren nog Vino-Lock-saus bij het visje gedaan. Ook prima.

Salut,

Eelco

• Willem G

Het was weer prachtig!

En vooral weer een lesje in nederigheid. Zelfs Priorat wist ik er niet uit te halen.

Gelukkig nog lang niet klaar met de opleiding.

Willem.

P.S. Er zijn wat foto's naar Robèrt gestuurd. Ik hoop dat hij ze weer in dit draadje wil zetten.

• Pedro

Wat een topmiddag, avond, nacht…en inderdaad 't viel niet mee…bij de tweede flight al compleet de weg kwijt, bij de derde werden de twijfels alleen maar groter…Voor mij van de spanjaarden de mooiste Aalto PS (19/20) en de Palacios Las Lamas (18,5/20) hoewel deze met terugproven er niet beter op was geworden. Ik vond het onderlinge niveau van de meeste wijnen erg goed (op een paar na) en er is maar weer aangeduid dat de opleiding doorgaat. Het was wat mij betreft een lesje in “ nederigheid” de punten werden het meest verzameld doordat de jaargangen goed waren opgeschreven door de kurkers….dat zegt genoeg.

Naast de wijnen was het eten op hetzelfde topniveau…zo ook de aanwezigheid van de medekurkers..als vanouds. John en Angelique bedankt voor de geweldige dag en organisatie daarvan..'t heeft wat zweetdruppels gekost maar dat hoort bij Spanje Soos…:D

Op naar het volgende KURK evenement

Sante

Soosie Pedro

• Peter Z.

Tsja, inderdaad weer een grandioos mooie proeverij, met eveneens fantastisch mooie wijnen.

Ondanks dat ik een uur te laat binnenviel (en dat is niets voor mij!) werd ik voor het eerst in mijn leven (blind) getrakteerd op de Bollinger VVF 1997. Wat een bubbel, om stil van te worden…. En als we het dan toch over wit hebben, de Grange des Peres blanc was eveneens hemels. Weer zo'n wijn die je een half uur in het glas gaat walsen omdat die zo fantastisch is. TOP! En om wit dan maar af te sluiten, de Sauternes en Eiswein waren van mooi niveau, de strowijn trok aan het kortste rietje.

Maar dan even kort over de wijnen waar we voor kwamen (alsof de bovenste serie wijnen niet voldoende zou zijn :)-D )

Spanje heeft heel veel te bieden, dat wist ik al, maar toch werden mijn ogen weer eens geopend door de opkomende gebieden Jumilla en Bierzo. In grote lijnen (en dat is niet verrassend) kan ik me goed aansluiten bij de bevindingen van John. Alleen de Toro serie kon mij minder bekoren, en ik heb eerder gemerkt dat Toro wijnen niet mijn ding zijn. Grootste teleurstelling was mijn eigen inbreng: Artadi PV 2001 (niet 1997), en ik moet zeggen dat de hele rioja flight tegenviel, ook na terugproeven. Maar gelukkig heel ook veel extreem moois te proeven :). Mooiste rood was voor mij Aalto PS 2000, Clio 2006, en Clos Mogador 2005, op de voet gevolgd door vele andere wijnen in de 92-95 score range.

Al met al weer een fantastische KURK! Enorme dank aan Angelique (duidelijk John's betere helft ;) en John voor de gastvrijheid en ietwat ruime inbreng voor deze proeverij. En natuurlijk dank aan de kookbrigade ondermeer om ons rond middernacht van een werkelijk fantastische ossenhaas te voorzien!

Op naar de volgende KURK!

Peter Z.

• Robèrt Koopman

Een heerlijke verzameling foto's!

Laden kan even duren, het zijn er 28 in totaal.

M.v.g,

Robèrt