Trio's uit Spanje.......de wijnen!

• ChrisW

Het was een mooie proeverij met wijnen van gemiddeld een behoorlijk hoge kwaliteit. Het eten en het gezelschap waren ook top. De organisatie door John (Juan) was dik voor mekaar (tu)

Ik had me heel erg verheugd op een show van John in zijn vrijwel ongebruikte keuken, maar dat heeft hij goed weten te vermijden door dat aan Willem te delegeren. Het zou waarschijnlijk wel een mooi schouwspel zijn geworden als John, ondersteunt door zijn lieftallige maar even keuken-mijdende Angelique, waarschijnlijk voor het eerst in hun leven gezamenlijk in de keuken een topmaaltijd proberen te bereiden. >:D< Kwaliteit weten ze als echte culinaire levensgenieters natuurlijk wel te beoordelen en in te kopen: het vlees, de foie gras, de worsten, hammen, kazen en het dessert waren van heel hoge kwaliteit.

De wedstrijdopzet was nog moeilijker dan dat van de vorige KURK proeverij – en toen dreigden door de vereiste fysieke en mentale inspanning al een paar deelnemers de eindstreep niet te halen… Het bepalen van de juiste regio bij de wijnen vond ik meer dan lastig. De diversiteit tussen de drie individuele wijnen van veel regio’s was m.i. vaak duidelijker te merken dan de verschillen tussen de regio’s.

Weer grappig om te zien hoe de smaken verschillen! Voor mij kwamen een beetje verrassend de wijnen uit Toro het beste uit het glas als het gaat om mijn gemiddelde scores van de regio: San Roman 2001 (93-94 pt), Pintia 2003 (93 pt) en Numanthia 2004 (93-94 pt). Peter Z vond dit volgens zijn bovenstaande bericht juist een van de mindere regio’s.

Ander wijnen die ik ook erg goed vond, waren o.a. Palacios Las Lamas 03 (94 pt), Mas la Plana 95 (93-94 pt), dead arm 1999 (93 pt) en de Bollinger van de originele Franse stokjes (98 pt). Zeer bijzonder ook om die uiterst zeldzame Bollinger te kunnen proeven! (NB ik doe niet mee met die gratis punten uitdeelcampagne van Jay Miller en op mijn uiterst subjectieve schaal is bijvoorbeeld 94 dan ook behoorlijk hoog)

Wijnen die helaas tegenvallend waren gezien eerdere heel positieve ervaringen die ik ermee heb gehad waren de Cueva del Contador 05, Artadi Pagos Viejas 01 en de Clos Mogador 05. Er was niets overduidelijk fout aan deze wijnen, maar ze waren gewoon niet in vorm op zaterdagavond. Ik heb ze alledrie 89 punten gegeven, wat gewoon veel te weinig is voor wat deze wijnen aan genot kunnen brengen.

Met de Habla no. 6 en de Clio kon ik qua puntenscoren helemaal niets. Ondanks dat de andere wijnen van de avond ook allesbehalve lichte doordrinkertjes waren, sprongen de Habla en de Clio er door hun enorme gewicht duidelijk en ver bovenuit. Zo verschrikkelijk veel extractie, hout en bij de Habla overrijp fruit. Voor mij veel te veel van het goede. Zo voor een proeverij wel erg interessant omdat er veel te ruiken is en je de wijn die bijna een vaste vorm heeft aangenomen toch weer kunt uitspugen, maar ik zou er als ze zo jong zijn niet graag een halve fles zowel met als zonder begeleidend eten van op drinken (wat voor mij persoonlijk het referentiekader is waarbinnen ik wijnen beoordeel). Misschien dat een paar jaartjes in de fles wat wonderen kunnen doen en ik er dan op een avond dat ik al door veel eerdere wijnconsumptie verdoofd ben geraakt wel een glas van op kan drinken. Tot die tijd laat ik het vergeven van punten voor deze wijnen maar over aan de mensen die er wel erg veel van houden. En die waren gelukkig ook aanwezig zodat er voor iedereen wat wils was.

Alles bij elkaar een mooie intensieve avond.

ChrisW

• Eric M.

tsja…wat kan ik nog toevoegen? Punten heb ik niet gegeven…..genoten van het gezelschap, de wijnen en het eten des te meer!!!! Zo uit mijn hoofd zeg ik dat voor mij de wijnen die ik erg mooi vond waren de Clio, Las Lamas, de wilde eend uit Australie maar vooral ook (uiteraard) de bubbel, de witte Grange des Pere en de Raymond Lafon!

Heren en dames die erbij waren, allen ahrtelijk dank voor de fantastische avond met mooie wijnen, super eten en het vele lachen! Uiteraard ook hartelijk dank voor de gastvrijheid…..en de “winaarsbubbel”:D ….. heerlijk zo'n underdog-positie! hahahahaha

Hartelijke groeten en tot snel,

Eric ….. die nog niet eens weet waar Bierzo ligt, maar ik drink mijn bier zo…..