Past hier wijn bij

• Jan J.

Traditiegetrouw maakt ik maaandagavond, om de verdoofde smaakpapillen door een drankzuchtig weekend wat op te peppen, rode bieten met gekookte aardappels met karbonaden klaar. De bieten en aardappels komen uit de eigen moestuin. De bieten gaan vergezeld van een gebakken uitje en zijn doordrenkt in de biologische azijn. De karbonaden worden licht gemarineerd in een conimexmarinade voor ze gebakken worden. Dit alles gaat vergezeld door een groot glas koel kraanwater.

Ik heb er eigenlijk omdat deze combinatie mij al jaren goed smaakt, nooit bij stilgestaan om daar wijn bij te drinken.

Dus de vraag is welk type wijn zou hier bij kunnen passen.

• Eelco van Wieringen

CONIMEXMARINADE!?!

• Ruud Göebel

Jan J. je bent goed bezig met met je biologische bieten en aardappelen, maar dan aan de gang met een conimexmarinade!!! Het zou mij helemaal niet verbazen als op het pakje te lezen staat dat het ingrediënt E621 is toegevoegd.:(

Ruud

• Jan J.

Inderdaad de ketjapmarinade bevat een scala aan e nummers waaronder E621 en E631.

Maar ja het is maandagavond en ik ben moe van de fruitpluk, dit jaar 2 keer zo veel dan andere jaren, in het weekend waarin we naast de consumptie van heerlijke wijn ook heel verantwoorde hapjes klaarmaken die we op het terras kijkend naar de vele vogels, padden, kikkers en egels tot ons nemen tot het buiten te koud wordt.

Overigens smaken karbonaden met deze marinade veel lekkerder dan zonder.

Maar blijft mijn vraag of bij deze bietenmaaltijd ook nog een type wijn past of ben ik bij voorbaat al gedoemd.

• Eelco van Wieringen

Kijk, vetsin. Wordt in bejaardenhuizen vaak aan het eten toegevoegd om slechte eters te stimuleren.

Zeg Jan, met die Conimex kan ik even helemaal niks. Wellicht vind je dat ik dergelijk producten met enig dedain benader, goed, dan is dat maar zo, maar ik heb en hou een sterke afkeer van dergelijke voedselverneukers. Breng het vlees op smaak met natuurlijke ingredienten, of hou het neutraal, in lijn met de uitstekende weg die je met de bieten insloeg.

Ik ga zo zelf achter de kachel staan en bereid een hutspot. Superhutspot? 4 of 5 grote uien in grove stukken gedurende 45 min. smoren in boter. Peen en vastkokende aardappel (nicola is heel goed) samen koken en met ruim boter en volle melk samen met de uien tot een stampot verwerken. Ik eet er varkensworsten van een Overasseltse boer bij die naast het verwerken van varkens tot worst ook nog eens de beste kazen van Nederland maakt.

Ik drink er water bij.

Salut,

Eelco

• Eelco van Wieringen

Zoete smaken overheersen Jan, door de Conimex en de bieten. Ook een zekere aardsheid zal niet ontbreken. Twee wijnen: Savennieres (wit!) en Bourgogne pinot noir. Maar om die Conimexsmaak helemaal uit je mond te verwijderen, zul je wat straffers nodig hebben >:D<.

Salut,

Eelco

• Jan J.

Een prachtig recept alleen voor mij is die volle melk en veel boter veel te vet. Ardappelstampot maak ik altijd droog klaar en maak het wat smeuerger met groentevocht.

Ik kijk alweer uit naar de boerenkoolstampot met gebakken bacon er door heen en een rookworst van de warme slager. De boerenkool staat er overigens prachtig bij in de moestuin evenals de courgettes en de pompoenen. Dit weekend overigens groene pompoen, die oranje die je in de winkel ziet smaken toch minder, uit de oven met gesmolten geitenkaas er overheen gegeten met een parelhoen. Wat zijn die dieren hier toch moeilijk te krijgen.

Ik ben het overigens met je eens dat je stampotten het best met water kunt drinken.

Zo nu maar weer alles in gereedheid brengen om die overvloed van appels, de santana, tot cider te verwerken. De santana is een elstar appel die resistent is tegen schurft. Dus er hoeft niet gif te worden gespoten. Mogelijk breng ik het teveel aan appels en peren dit jaar naar Bas Lubberhuisen die hier in de buurt een eau de vie stokerij heeft. Hij maakt erg goede produkten. Ik ken Bas nog als uitbater van de Engelbewaarder aan de kloveniersburgwal in Amsterdam. Toen een prachtig café met in de weekends optredens van de Jazzband van Igor Cornelissen en Frits Müller. Dat waren nog leuke tijden.

• Ruud Göebel

Beste Jan, “Bitte, weine nicht”! :D

Ruud.

• Willem(***)

Whahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sloebers..

Water bij de Stamppot….

Ik kom thuis staat de Hutspot op tafel te dampen, en wat dronk ons?

GAJA Sori Tildin 1986 ghehehehehehehehehehehe B)-

• John Copier

Jan,

Vet? Vettttt????? Boter en volle melk vet? Nee, bacon en worst zijn niet vet!!! Stampot zonder boter en volle melk en met groentenat (ik gebruik een scheut room omdat het zo lekker is en ruimhartig geraspte kaas met een lekkere lik mosterd) is voor mij pas zondigen tegen alle regels van de ware stampot. Denk maar aan de lijn dat doe ik ook maar dan om hem op peil te houden.

Denk eens aan een sappige beaujolais. Goed gekoeld. Kan in deze oude wijven zomer nog net.

Die karbo's zou ik niet met conimex vermoorden maar verrijken met dezelfde lik mosterd als boven aangegeven. Eventueel een dag van tevoren in pekel koud wegzetten. Dan snel om en om bakken. Vervolgens peper en de lik mosterd. Even rusten en dan op 180 graden 8 min de oven in. Direct op het bord.

Zelfs de chinees om de hoek gebruikt geen conimex. Veel te duur man.

John