(tu)
Parelhoeders koop je bij de Sligro en in aantalen die wij niet weg kunnen eten. Worden net als kip gewoon gekweekt. Is dus nauwelijks nog wild te noemen. Dat geldt ook voor bambie. Ben je ooit wel eens naar Molitor in de Mosel geweest dan krijg je pal naast Molitor een bambiefarm te zien. Honderden bambies in afwachting van de slager.
En voor puree kan ik de bijbel van onze Johannes van Dam van harte aanbevelen. De juiste benadering “aardappels = groente”. Vraag een gemiddelde Nederlander wat hij eet en hij/zij zal groente, vlees of vis en… aardappels noemen. In Frankrijk wordt de aardappel op z'n grootheid beoordeeld en is dus groente.
Volle melk bij de puree is geen vetmaker en de reden is het zeer zeer geringe gebruik van melk in de puree. Dat valt van de spekkies niet te zeggen. Wel warme melk gebruiken met een scheutje room. En wel zo weinig dat de puree puree blijft en niet wordt vermoord tot behangersplakmeel. Draai alles door een fijne bolzeef met de achterkant van een juslepel. Dan eigen inbreng tussen doperwt, kaas en mosterd. Opnieuw door de bolzeef. Vergeet aan het eind van het verhaal niet het zout en de peper.
Maak het in voldoende hoeveelheden. Kan goed worden ingevroren wanneer je later in de week weinig tijd hebt. Is wel wat werk maar dat verdient zich weer terug met al die glunderende gezichten aan tafel.
John (Die ook aan de bietjes is begonnen. Met koken dan. De rest komt later)
Ja, dat weet ik. Ik moet de parelhoenders altiijd bij de Makro kopen. Dat is 30 minuten rijden. De Sligro is veel te ver voor mij. Ik moet al naar Rotterdam rijden naar Smidt's zeevishandel om nog een behoorlijke vis op de kop te tikken. Voor de rest sla ik wat Pintades in als ik in Belgie en Frankrijk ben.
Ik weet dat ze in Frankrijk de aardappel als groente beschouwen. Dat was voor mij de reden om dat ook te doen dus geen jus meer er over. Ik vind dat Van Dam, zijn bijbel staat hier ook in de kookboekenkast, de pure lekkere smaak van de aardappel om zeep brengt. Volgende week gaan we weer voor een korte vakantie naar ons huis in Frankrijk. We gaan dan weer op jacht naar die bijzondere franse aardappels zoals de ratte d'Ardeche en de roseval om in het voorjaar in de moestuin te poten.
Je zal die aarappels wel kennen. Dan moet je ook toegeven daar daar geen mishandeling al la Van Dam bij past.
Beste Jan ,
Ik heb jouw gerecht eventjes door het onvolprezen winestein heen gehaald
te bereiken via winewinewine.com en aldaar het nu volgende DNA profiel
ingevoerd :
Gebakken schouderkarbonade, ketjap asin, gekookte roseval aardappelen, gekookte rode biet, gebakken ui, azijn
De Top 5 van wijnen die er uit kwam rollen was :
Shiraz nieuwe wereld
Rhone Blend nieuwe wereld
Chateauneuf du Pape
Rhone Blend Zuid-Frankrijk
Cotes du Rhone villages
Veel succes met het uitproberen !
Groeten,
Ronald die de allerlekkerste saté maakt met Conimexmarinade en dat gewoon lekker blijft doen
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?