Het onderwerp lijkt op een grap maar ik ben zoals altijd heel ernstig.
Nu het probleem.
Een paar weken terug aten we in een restaurant met een behoorlijke score in de top100 van Lekker. We namen het menu degustation inclusief het z.g. wijn arrangement. Hoewel de gekozen wijnen uitstekend bij de onderscheiden heerlijke hapjes pasten, pasten de wijnen onderling bepaald niet bij elkaar. Ik verliet dus uiteindelijk met enige onvrede het pand met het vaste voornemen om nooit meer een wijn arrangement te nemen.
Ook thuis loop ik hier wel tegenaan. Als het lekker weer is eten we in het weekend buiten op het terras meestal een heel stel lekkere hapjes met vaak eigen kip, vis en groenten en kruiden uit de tuin. We zijn geen wijn wetenschappers zoals ik hier vaak op dit prikbord tegenkom. Dus pakken we gewoon een fles wijn uit de voorraad waar we op dat moment trek in hebben los van wat we aan voedsel op tafel gaan zetten. De laatste tijd was dat een witte cremant. Maar dan komt het. Welke wijn moet je daarna opentrekken die goed harmonieert met de eerste fles wijn. We zijn er al achtergekomen dat een stille rosé na een cremant nogal vloekt. Van de stille witte wijnen zoals chablis, bourgognedie en tourain die we daarna probeerden, niet alles op één avond, paste uiteindelijk de tourain het best. Ook als we eerst met een stille witte of rosé wijn beginnen is het vaak een probleem om een goed opvolger te vinden voor die avond. Bij de derde fles wijn maakt het allemaal veel minder uit.
Vraag is nu of er richtlijnen bestaan voor wijnen die je achtereenvolgens in goede harmonie het best kunt drinken.