Wijnbewaarkast

• Jaap

Beste wijnliefhebbers,

Als gevorderd wijnliefhebber en beginnend wijnverzamelaar ben ik op het punt gekomen dat ik moet gaan denken over het opslaan van mijn wijnen. Momenteel heb ik een aantal wijnen die nog rustig 10 tot 15 jaar weggelegd kunnen worden. Helaas ontbreekt mij de mogelijkheid dit in een mooie wijnkelder te doen.

Als alternatief is er gelukkig de wijnbewaarkast. Gezien het feit dat het hier om rode wijn gaat, lijkt mij een klimaatkast met verschillende zones overbodig. Dit zorgt er voor dat een groot deel van de kasten afvallen. Echter blijft er een even zo groot deel over met wijnbewaarkasten. Variërend in merk en prijs. Graag ben ik op zoek naar ervaringen betreffende bewaarkasten. Is het bijvoorbeeld verstandig voor een dichte deur te gaan, of kan een deur met U.V. werend glas geen kwaad? Het oog wilt tenslotte ook wat! ;)

Welke merken zijn aan te raden en waarom en welke juist niet? Ik heb bijvoorbeeld van Liebherr al een aantal mooie kasten gezien maar die lijken direct in de hogere prijsklasse te zitten? Iets wat in principe geen probleem is, zolang het ding zijn geld maar waard is. Welke kasten geven dus eigenlijk de beste prijs-kwaliteit verhouding?

Alvast hartelijke dank voor ieder zijn input!

• Eelco van Wieringen

Jaap, daar is op dit forum inmiddels talloze malen over geschreven. Gebruik de zoekfunctie en je komt een schat aan informatie tegen, zoals: klimaatkast

Salut,

Eelco

• Jaap

Eelco,

Allereerst bedankt voor je snelle reactie. Ik heb redelijk wat ervaring met fora en had uiteraard de zoekfunctie gebruikt. De topics in jouw zoekopracht heb ik dan ook gezien en gelezen, maar daar stonden weinig concrete tips. Afgezien van de budgetkast van de BCC en de discussie over wat er in een kelder moet en wat in een klimaatkast. Mocht ik topics over het hoofd hebben gezien, dan hierbij mijn excuus, maar ik dacht dat een duidelijk topic over wijnbewaarkasten nog niet (recent) voorbij was gekomen.

Wat mij wel direct brengt bij het punt dat ik vergeten ben te melden dat het hier gaat om een kast met een capaciteit van rond de 100 flessen.

• VinnoTIM

Jaap,

Ik bezit een liebherr met glasdeur, Mail me even en wie weet kan je helpen

timmeulenbeek@hotmail.com

Vinneuze groet

• ralph

beste prijs-kwaliteit verhouding is een oude grote ijskast die je op de minst koude stand zet. passen prima 100 flessen in. of je wijn nou op 9-10 graden bewaard of 13-14 graden, maakt niets uit. t scheelt wel zo'n 800 euro die je beter in wijn kan investeren

• Gert Maas

Ralph, je opmerking is wel iets te kort door de bocht ben ik bang.

Natuurlijk is het al veel beter dan op zolder met grote temperatuurschommellingen, maar de luchtvochtigheid en luchtkwaliteit zijn ook van wezenlijk belang.

Zelf heb ik recent een Liebherr WK 6476 Grand Cru aangeschaft. Hier kunnen ruim 300 flessen in. In dezelfde serie zijn er echter ook kleinere modellen, zowel met glazen deur als met dichte deur.

Kijk eens hier voor de volledig range.

Gert.

• romke van dijk

Jaap ik heb ook een van Liebherr. Toen de meest forse jongen met dichte deur.

Let op dat je hem ook in huis naar de juiste plek kan vervoeren, Het is echt een groot ding, heb zelf na een verhuizing traptreden uit moeten zagen om hem op de juiste plek te krijgen maar hij bevalt prima.

Ook heel verstandig om geen klimaatkast te nemen die hebben een hogere prijs en doen helemaal niet wat je wilt.

Gewoon een stabiele, koele en donkere omgeving voor je flessen geven.

groet, romke

• Jaap

Het probleem met een oude koelkast is het feit dat deze niet kan verwarmen volgens mij. Mocht de temperatuur dus zakken beneden de ingestelde temperatuur, zeg 12 graden dan wordt de wijn alsnog te koud. De kast komt in principe in de garage te staan, waar hij nu makkelijk in kan, daarna wordt hij verplaatst naar de keuken ook dit moet geen probleem zijn qua ruimte. Een kast met 300 flessen lijkt mij momenteel nog een beetje overkill. Aan de andere kant, 3x een zomervakantie en hij is vol. ;)

Iedereen tot dusver heel erg bedankt voor de reply's. Ik ga eens op zoek naar een dealer die een aantal wijnkasten heeft staan.

• iRalph

Beste Gert

Waarom zou de luchtkwaliteit in een koelkast anders zijn? Wat versta je eigenlijk onder ‘luchtkwaliteit’ en hoe is dat meetbaar?

Ik snap ook niet waarom de luchtvochtigheid in een ijskast slechter zou zijn dan in een klimaatkast? In een klimaatkast zit namelijk geen hygrometer die vocht toevoegt (waar moet dat vandaan komen?) en die vocht aan de kast ontrekt als de grenswaarden overschreden worden.

In mijn koelkasten is het netje 62-72% RLV. Wil je het toch een beetje reguleren: puimsteentjes, dan wel bevochtigde bloemistenoase biedt al gelijk uitkomst om de grenswaarden niet al te hard te laten overschrijden.

@ Jaap

Een koelkast kan inderdaad niet verwarmen. Bij mij staan de koelkasten ook in de schuur. Bij -20 graden buitentemperatuur, wordt het in mijn schuur nooit kouder dan 2-3 graden. De temperatuur in de ijskast komt niet onder de 8 graden in dat soort extreme gevallen.

Wijnbewaarksten zijn m.i. volstrekt onzinnig. Een heel mooi staaltje product marketing. Het is gewoon een ijskast met een ander omhulsel en met een andere thermostaat.

Wijnklimaatkasten daarentegen zijn wèl enigszins handig. Daar zitten verschillende temperatuurlagen in waardoor je elke wijn die in die kast ligt meteen op de juiste serveertemperatuur hebt. In de horeca is dit een uitkomst. Thuis niet: daar kan ik best een half uur wachten totdat de wijn op temperatuur is.

• Gert

Jaap,

Ik heb goede ervaringen met de klimaatkast van het merk SMEG.

Hier kunnen 198 flessen (0,75) van het type Bordeaux in en heeft 2 temperatuurs nivo's

Suc6 met de verdere zoektocht.