geoxideerde witte bourgogne

• martijn

beste prikkers,

Ik heb het de laatste tijd steeds vaker met wat oudere(5-10 jaar) witte bourgognes;

Je verheugd je op een mooie puligny,meursault,montrachet en wat blijkt muffe geur

ochtendurine geel/oranje en een vreselijke smaak.

De laatste fles recentelijk was een meursault les perrieres van leroy uit 2000.

Wie heeft hier ook slechte ervaringen mee?

De wijn is steeds gekocht mij ‘goede’ wijnkoperijen en goed bewaard.

gr martijn

• Hendrik de vierde

Martijn,

kijk eens op het Mark Squires/ Robert Parker forum

Vele duizenden ervaringen, en de gemiddelde N.L. wijnhandelaar weet nog van niets:D

• Chris

Is veel over te vertellen Matijn, maar zal er morgen op terug komen er zijn nogal wat theorieën in de omloop.Nu eerst de stad nog in voor de nodige boodschappen.

Gr.Chris,

• romke van dijk

http://oxidised-burgs.wikispaces.com/

daar is het het onderwerp….

Op de opleiding was het verhaal dat te voorzichtig zwavelen de oorzaak was.

Dit volgens Frau Dr. Professor Monika Christmann Van de faculteit in Geisenheim.

Succes,

romke die zijn witte bourgognes steeds vlotter gaat drinken.

• John Copier

Zo Romke, daar staan niet de misselijkste bedrijven genoemd. Ik wist trouwens niet dat het zo erg was. Ik heb trouwens weinig Bourgogne wit en als het al in huis is dan is het jong en snel op.

John

• Chris

Dit is idd een site die uitgebreid ingaat op de materie, heb er zelf ook wel wijnen aan toegevoegd, het gebrek aan zwavelen en de veranderde technieken in de wijngaard/kelder zijn er hoofdzakelijk debet aan dat de witte bourgognes niet lang meer kunnen rijpen uitzonderingen daargelaten zoals Paul Pernot, J.C. Bachelet e.v.a.

Drink mijn witte Bourgognes nog steeds in een mix van jong, middel en oud.

Gr.Chris,

• Hendrik de vierde

Hier de link naar een paar weken geoxideerd leesvoer:D

http://dat.erobertparker.com/bboard/showthread.php?t=162&highlight=burgundy+oxidation

• martijn

dank voor alle tips/links.

Ga nu snel naar mijn klimaatkast en wat montrachet en batard-montrachet opdrinken!

gr martijn

• sjaak kaptein

Heerlijk die luxe zorgen.

Sjaak Kaptein

• TGG

Kreeg van de week een fles Meursault 1998, en een paar maanden geleden een ik dacht 1996. Vond het al wel oud, ben zelf meer van het jonge witte spul. Moet ik me nu inderdaad zorgen maken over deze 2 flessen?

Theo