Beste Theo,
Toch nog maar eens mijn proefnotities bekeken van de Découvertes en Vallée du Rhône in maart jl. en die van onze zomervakantie in de Ventoux en Lubéron.
Een echte aanrader uit Gigondas is het relatief jonge Domaine la Roubine dat ook nog eens een prachtige Vacqueras maakt. Het zijn stevige wijnen die zeer aan mooie CdP's doen denken. Gemaakt van in meerderheid grenache met wat syrah en mourvèdre en in het geval van de Gigondas ook nog een toets cinsault.
Beste optie om de wijnen van Gigondas en zeker de jaargang 2007 te leren kennen is overigens een bezoek aan de Caveau de Gigondas waar wijnen van rond vijftig wijnbouwers te proeven en te kopen zijn. Ligt aan het pleintje in het hart van het dorp. Vrijwel alle namen die ertoe doen, vind je er.
Maar vergeet vooral niet wat verder te kijken en bezoek bijvoorbeeld Domaine de Escaravailles in Rasteau, op de grens met Roaix. Maken werkelijk prachtige Villages (Rasteau, Cairanne en Roaix) en de heel bijzondere Le Calendal - notabene een Côtes du Rhône - die gegarandeerd menige Chateauneuf-du-Pape de hielen laat zien en dat voor een bedrag (ter plekke) van zestien euro.
Maakten ook heel mooie 2007: Domaine Grand Nicolet in Rasteau, Domaine du Tix (Ventoux), Domaine de Fondrèche (Ventoux).
Nog niet de 2007 van geproefd maar wel de 2006: Domaine Catherine Le Goeuil in Cairanne die elk jaar slechts een cuvée maakt, telkens met een andere naam, een blend van grenache (55 %), syrah, mourvèdre, cinsault, counoise en carignan. Heel elegant, met veel fruit en geen spatje hout gezien!
Eigenlijk heb ik op de Découvertes alleen maar mooie tot zeer mooie 2007's uit genoemde gebieden (en dan vergeet ik nog de Lubéron!) geproefd en dat voor wijnen die qua naam dan wel in de schaduw staan van Chateauneuf-du-Pape maar ze in de beste gevallen in kwaliteit evenaren of vlak daaronder zitten. Om maar te zwijgen over de milde prijzen die je ervoor betaalt.
Groet,
Ger