Vanmiddag met echtgenote teruggekeerd van twee dagen Moezel d.w.z. twee dagen proeven, eten en nog eens proeven. Logeerden in Trittenheim en daar voor de zoveelste keer voortreffelijk gegeten in de Stefan Andres Weinstube van Weingut Bernhard Eifel, bestierd door hemzelf, zijn vrouw en dochter. De laatste maakt inmiddels sinds een paar jaar samen met haar vader voortreffelijke wijnen waarvan vooral Der Wurzelechte vom roten Schiefer, van druiven afkomstig van de Schweicher Annaberg, mij zeer kan bekoren. En niet alleen mij getuige de waardering van het Duitse blad Weinwisser (18+ op 20) voor zowel de 2007 als 2008.
Maar de aanleiding voor het reisje was voor het tweede achtereenvolgende jaar de jaargangspresentatie van Markus Molitor in Zeltingen. Veertig wijnen van de jaargang 2008 op tafel en wat een kwaliteit! 2008 mag dan wel een moeilijk jaar aan de Moezel zijn geweest, aan de wijnen van Molitor valt het absoluut niet te merken. Het is dat de portemonnee en de kofferruimte van de auto beperkingen opleggen, anders heb je de neiging te blijven kopen.
Omdat we er toch waren, op vrijdag eerst even langs gegaan bij de WiVino Vinothek in Wittlich. Ja, John, dankzij jouw bericht hier in juli. Inderdaad is Marco een buitengewoon gedreven en enthousiast iemand die mij overhaalde ‘blind’ enkele wijnen te kopen van een jong talent uit Kesten, Matthias Meierer. Deze Matthias werd in 2008 uitgeroepen tot jong talent van het jaar, werkt bij Fritz Haag en maakt sinds een paar nu ook de wijnen op het wijngoed van zijn vader. Ik heb ze niet geproefd maar zelfs als zouden ze tegenvallen, voor 4,50 (Kabinett) en 5,40 euro (Spätlese) kun je je natuurlijk geen buil vallen. Overigens ook nog wat Reinhold Haart gekocht, om precies te zijn de Piesporter Domherr Spätlese 2007.
Maar jullie, John en co., zijn, zo heb ik begrepen, eind deze week weer te gast bij Marco. Wordt ongetwijfeld genieten geblazen.
Laat ik vooral, weer met dank aan John, niet nalaten ons bezoek aan wijnmaker Andreas Adam in Neumagen-Dhron te vermelden. John noemde de jaargang van talent Andreas erg klassiek voor de droge wijnen en heel erg moeilijk voor het zoete segment. En de Hofberg Grosses Gewachs 2007 zat toentertijd pas twee dagen in de fles en was, aldus John, heel moeilijk te beoordelen. Maar de klasse druipt ervan af, schreef hij toen. Welnu, dat kan ik alleen maar beamen, en, nog mooier, die klasse is inmiddels ook te proeven.
Dat geldt wat mij betreft ook voor de rest van het sortiment, ook de zoete Spätlese en Auslese: mooie balans zoet-zuur, prachtig fruit, heel elegant. Kortom, het zal niet de laatste keer zijn geweest dat Weingut A.J. Adam op ons reisschema naar de Moesel komt.