wijntips

• Jan J.

Deze week nog gaan we op vakantie ergens in de buurt van Vallon Pont d'Arc.

Weet iemand daar goede adresjes, winkels en wijnboeren, om mooie wijn in te slaan. En welke wijn is dan aan te raden?

(De grap “Lidl” had ik zelf al bedacht. Moest er vreselijk om lachen.)

• JoostB

Beste Jan,

Er wordt in de Ardeche redelijk goede (en laatste jaren in kwaliteit groeiende) wijnen gemaakt. Ik heb nog nooit domeinen bezocht in die regio, maar mijn beste ervaring is met Domaine Gallety (Saint Montan)…

Prettige vakantie,

Santé,

Joost

• Ger Bouten

Beste Jan,

Afgelopen voorjaar een bijzonder aangenaam bezoek gebracht aan het biologisch werkende Domaine Saladin in Saint Marcel d'Ardèche. Het wordt inmiddels geleid door de twee dochters van Louis Saladin die op het moment van ons bezoek niet aanwezig waren; ze bezochten een beurs. Moeder liet ons echter met plezier alle wijnen proeven.

Een sterke collectie met opmerkelijke namen zoals Fan dé Lune en Per Él. Daaronder ook een vin de table, Haut Brissan geheten, van 100 % grenache. Ook opmerkelijk: een wijn van 95 % syrah en 5 % viognier, de Chaveyran 1422, een blend die je vaker in de noordelijke Rhône tegenkomt.

De familie heeft ook nog een vlakbij gelegen restaurant, Le Mazet geheten, dat op de dag van ons bezoek evenwel gesloten was.

• Eelco van Wieringen

De eerste keer dat ik bestond, was in Vallon Pont d'Arc. Dat is een nette manier om te zeggen dat mijn ouders…, ehhh, nu ja, jullie hebben het plaatje…

Als je vanuit Vallon het Massif Central weer een beetje uitrijdt, kom je in Balazuc. Samen met het er vlakbij gelegen Vogue behoort het tot de 100 mooiste dorpen van Frankrijk (althans, een bordje bij de ingang van het dorp claimt dat). Net erbuiten vind je Domaine des Louanes. Jerome Poudevigne zal je open armen ontvangen. Het is in mijn ogen het huis dat in die streek met afstand de beste wijnen maakt. Ga voor de l'Encre de Sy, het inkt van de syrah. Maar eigenlijk ga je voor alles (incl. zijn vrouw…)

Fijne tijd daar,

Salut,

Eelco

Dom. Les Louanes

07120 Balazuc

Tel: 04.75.37.75.09

• Jan J.

Dank voor de vele tips.Ik zal er dankbaar gebruik van maken. Ook leuk dat er een restauranttip bij zit.

Goede restaurants in de buurt van Vallon is nog altijd een probleem.

• Ruud Göebel

Tjeetje Jan, het moet niet gekker worden! Rome geen goede restaurants en nu Vallon ook al niet! Dan maar zelf meenemen: aardappels, biet en een zakje C………, karbonaatjes zullen er zonder twijfel wel zijn.;)

Ruud.

• Jan J.

Helaas is het in de zuid ardeche bar en boos wat restaurants betreft. Ze slecht heb ik het nog niet meegemaakt. Dus voor elke goede tip zullen we zeer dankbaar zijn. Gelukkig zijn de winkels en supermarkten daar van een meer dan uitstekende kwaliteit.

Toch aarzelen we of we geen eieren van de eigen kippen gaan meenemen. Die zijn echt heerlijk. Over aardappels, appels en peren denken we nog na. De oogst uit de moestuin en de boomgaard was hier namelijk uitstekend én onbespoten.

In ieder geval nemen we wel een fles Nederlandse eau de vie mee van Lubberhuizen en Raaff uit hun stokerij in Varik, voor Franse vrienden daar. Het wordt een pruimen eau de vie, die zie je niet veel in Frankrijk.

• Ruud Göebel

Jan bij die fles levenswater past een mooi gedicht!

De Stoocker stoockt met ghoede zin.

Hij moest en gist het eedel fruit,

Den ketel gaet de vrughtmoes in

En Eau-de-Vie die stroomt er uyt.

Vanaf den vroeghe ochtendstond

Stookct hy so door met groot genie

En proeft verheught met volle mond

De allerschoonste Eau-de-Vie.

So stoockt hy als een vaste rots

Het ooft met groote energie,

Hy stoockt met vlyt, hy stoockt met trots

Hy stoockt de beste Eau-de-Vie.

En als hy dan de ooghen sluyt

Dan droomt hy: ‘Lo, ik ben de slaaf

Van eau-de-vie van volryp fruyt

Van stokers Lubberhuizen-Raaff’.

Natuurlijk is dit fraai's helaas niet van mij, maar van Bas Lubberhuizen zelf!

Ruud.

• Jan J.

Ik ken hem al bijna 40 jaar uit de kroeg ( toen literair café de Engelbewaarder op de Kloverniers Burgwal in Amsterdam dat hij runde met zijn toenmalige veel te vroeg overleden compagnon Jan van 't Hout) maar ik wist niet dat hij dichten kon.