Reignac 2001 en Rieussec 2003

• Juan

Na het YouTube filmpje van de tasting in Frankrijk even wat van deze flesjes ingeslagen:

Reignac 2001: Complexe typische Bordeaux neus, kruidig, bramen, herfstbos, jodium, in de mond zoethout, en zwart fruit. Heerlijke wijn met nog meer dan genoeg reserve. Middellange tot lange afdronk. Topglas voor zijn geld! 94/100

Rieussec 2003: Rieussec is zoooo herkenbaar. Wat een krachtpatser van een sauternes!!! Honing, fudge, sinaasappel, Heerlijk! 96/100

Heeft iemand de Santa Duc 2007 Gigondas 66 al gedronken? Ben benieuwd…..heb deze wijn gekocht maar nog niet gedronken…. ik moet er volgens de verkoper een aantal jaren vanaf blijven…..

Hasta Luego

John

• ChrisW

Ik heb de santa duc uit 2007 nog niet gedronken maar heb wel heel veel oudere wijnen van diverse cuvees van santa duc in mijn kelder en vind het echt een van de weinige wijnen uit de zuid-rhone die voor mij zonder twijfel beter wordt na een paar jaar in de fles.

Rieussec is in elk jaar top. Zelf vind ik bijv. 2002, 1997 en 1998 zelfs nog iets beter dan 2003, maar dan is meer een stijlkwestie dan dat ik iets aan de kwaliteit van de 2003 rieussec durf af te doen.

Ik heb vrij veel reignac 2000 en 2001 liggen (voor minder dan EUR 10 in Frankrijk gekocht) en vind het een leuke, middelmatige, modern gemaakte wijn die je vooral niet te oud moet drinken. Zelfs na het zien van de youtube video ga ik mijn oude waarderingen van 88-89 punten voor deze wijn niet opwaarderen:) Om vast te stellen of ik niet helemaal gek ben geworden en en mijn erg subjectieve schaal niet opnieuw moet calibreren heb ik net wel even de reviews op cellartracker gechecked. Er zijn daar iets van 80 proefnotities met een gemiddelde score van 89 en een hoogste score van 92 voor de 2001. Ik vraag mij af of deze scores nu omhoog gaan na alle aandacht op alle forums voor de GJE proeverij waarbij reignac 2001 een betere score kreeg dan alle premier crus uit 2001 B) Wat ze er in die video trouwens niet bij vermeldden, was dat ze in vrijwel alle GJE proeverijen tientallen goedkope wijnen hebben die hoger scoren dan de premier crus, met uitzondering van volgens mij de enige proeverij die ze met oudere wijnen hebben gedaan. Bij de 1990 Bordeaux proeverij kwamen wijnen als margaux 1990 en andere toppers wel naar boven om de medailles op het podium te claimen. De GJE proeverijen zeggen m.i. dan ook meer over de onmogelijkheid om met een blindproeverij erg verschillend gemaakte jonge wijnen te beoordelen dan dat het iets zegt over de geproefde wijnen zelf.

ChrisW

• Juan

Hey Chris,

Goed je weer te zien hier. Ik heb de Reignac nog nooit eerder gedronken. Ben ,gezien zijn prijs, onder de indruk….

Kan me niet voorstellen dat de scores nu omhoog vliegen nav zo'n filmpje.

Overigens heb ik de meeste 2001 wijnen uit dat filmpje inmiddels gedronken en kan ik me helemaal vinden in de winnaar: Angelus 2001…wat een wijn! en niet zo lang geleden nog gekocht voor wijnig bij de buurtsuper hier om de hoek….(:P)

Hasta Luego

John

• ChrisW

Over de winnaar zijn we het zeker eens! (de angelus 2001)

Ik heb hem helaas niet in mijn kelder maar wel twee keer op een proeverij kunnen drinken. Een hele mooie mix tussen een explosieve, prachtige, aromatische, moderne wijn die op jonge leeftijd goed uit het glas springt en een wijn met voldoende reserve om nog moeiteloos 10-15 jaar op een heel hoog niveau te blijven presteren.

ChrisW

PS zie svp jouw mail voor een update over het uitstapje naar CdP

• Hendrik de vierde

Hallo Chris,

ik mis in jouw rijtje de Rieussec aller Rieusseccen n.l. de 2001:D

Als er een wijn is die Yquem naar de kroon steekt …..

De 1999er gisteren was niet mijn ding.

je Hendrik

• Thijs

Beste John,

Ik heb de SD Gigondas GG 2007 zojuist, 1 uur geleden, geproefd. At your service: Super (over)rijp fruit, bijna amarone achtige associaties, enorme concentratie, puur fruit, je hebt nauwelijks de 24 maanden vatrijping in de gaten. Zeer bijzondere wijn, kwa stijl bijna italiaans aandoend. Zal zeer lang en fraai kunnen rijpen. Een monster vol stof en sap. Nu volledig in zijn fruitfase. Op mijn bescheiden schaal 19+/20. Helaas maar 4000 flessen van gemaakt. Heb voor de opleiding meteen wat ingeladen!

John, jou smaak kennende vind jij deze wijn NU, bij een stevige maaltijd verrukkelijk!

Gr.

Thijs

• ChrisW

Hendrik,

Stellen dat de 2001 de über-Rieussec is, is beetje een open deur intrappen :) Vandaar dat ik de 2003 vergelijk met enkele “mindere” sauternesjaren waarin m.i. ook erg goede Rieussecs zijn gemaakt. De 1999 vind ik trouwens ook erg goed binnen te houden.

ChrisW

• Juan

Thanks Thijs….klinkt als spek voor mijn bek!!!

Ga nog maar wat bijkopen….

Hasta Luego

John