Reisje Porto

• VinnoTIM

Beste Prikkers,

31 Januari is het zover, ik ga mijn horizon weer verbreden na 4 wijnreisjes Italie en 1 naar Frankrijk ga ik Porto onveilig maken!

Ik weet dat het vrij vroeg is om nu al informatie in te winnen over Porto….Maar ik heb alleen een vlucht geboekt en de rest moet ik nog regelen, Dus wie weet er een leuk hotel, goede restaurants en vooral waar ik een bezoek kan brengen en goede port kan kopen…..Misschien Niepoort, Kopke of Burmester.

Noem maar op!

Heren en de enkele dame hier,

Mijn dank is groot!

• sjaak kaptein

Tim,

Het is al weer geruime tijd geleden dat ik Porto en de Douro bezocht heb.

In Villa Nova de Gaia, een stad die tegen Porto aangeplakt ligt staan eigenlijk alle grote Porthuizen.

De meest huizen konden zonder afspraak worden bezocht.

Of dat in Januari/Februari ook zo is zou je na moeten vragen.

Kopke is wel geen wereldport maar is een leuk traditioneel adres om te bezoeken.

Heel ambachtelijk.

Heb een stuk of zes huizen bezocht. Bij Fonseca kwam ik spontaan Portlegende Bruce Guimarens tegen.

Maar een droomlijstje en daarna is denk ik gemakkelijk na te gaan of je wel of geen afspraken moet maken.

Eventueel in samenwerking met de Nederlandse Importeur.

Nederland, Engeland en Frankrijk (meest voor eenvoudigen Port) zijn de belangrijkste klanten voor Port.

Een bezoek aan de Douro wijngaardenden is minstens zo boeiend, zo niet boeiender als een bezoek aan de kelders.

Pinhao is het centrum van de wijnbouw. Vanaf Porto kan je daar met een ouderwetse trein naar toe.

De Portterrassen zijn van een mondiale en ook hemelse schoonheid.

Favaios in het Portgebied is de wereldhoofdstad van de Moscatel (eigenlijk een witte Port)

Er zijn tegenwoordig veel Quintas waar je kan slapen en waar je vast veel wijzer wordt over Port.

Mijn ervaring is dat Port in Portugal dikwijls duurder is dan in Nederland.

Echte koopjes zijn denk ik moeilijk te vinden.

In Porto zijn veel winkels waar nog steeds onbeschoft oude Port te vinden is.

Bereid je reis goed voor want er is veel te zien en te ontdekken.

Sjaak Kaptein

• romke van dijk

Mooie uiteenzetting Sjaak.

Kopke is wel top voor Colheita, de rest is nogal middle of the road.

Wat een leuke site is om je een beetje in te lezen is: http://www.fortheloveofport.com/

groet,

romke

• JoostB

In mijn ogen maakt Kopke relatief goede Colheita's maar om deze nou top te gaan noemen…

Mijn bezoekjes aan de regio zijn te kort geweest en te lang geleden om je van een up-to-date adressenlijstje te voorzien. Maar als ik nu een reis zou plannen zou daar zeker een bezoekje aan de Douro-vallei in zitten. Daar zou ik op zoek gaan naar de ‘kleinere’ Porthuizen. Ik heb begrepen dat Quinta de la Rosa en Quinta de Passadouro redelijk goed te bezoeken zijn en ook een B&B hebben. Daarnaast zou ik op zoek gaan naar leuke wijnhuizen bijvoorbeeld Quinta do Crasto…

In Vila Nova de Gaia zou ik gewoon in een dagje zoveel mogelijk porthuizen binnenlopen… De meeste zijn ‘vrij’ toegankelijk en eigenlijk alle bezoekjes zijn commercieel en dit betekend dat er doorgaans alleen de ‘instap’ ports te proeven zijn… Ik heb een zeer positieve ervaring met een bezoekje aan Taylors en aan da Silva (Dalva). Taylors was commercieel en ik geloof zelfs gereserveerd. Da Silva was een redelijk ‘ongeorganiseerd’ zootje, maar ik kreeg er wel aardige vintage te proeven en een prachtige 40+ aged tawny waarin 100 jaar oude port was verwerkt…

Santé,

Joost

• John Copier

Ik heb hier wat info uit “Der Spiegel”, Engelse uitgave. Vergeet niet part 2 te lezen.

http://www.spiegel.de/international/europe/0,1518,652612,00.html

John

• John Copier

Ik heb hier nog twee port blogs.

http://churchillsestates.blogspot.com/

De volgende is een Duitse blog.

http://www.port-blog.com/portblog/

John

• sjaak kaptein

Zou ook de coöperatie Real Vinicola bezoeken. Geen grootse Port. Voornamelijk voor de Portugese markt.

Maar wel een leuk bezoek.

Mijn ervaring is ook dat ze bij de Porthuizen in Gaia (zoals de Portugezen dat noemen0 niet van spugen gehoord hebben.

Moest heel nadrukkelijk naar een mogelijkheid tot spugen vragen.

Het resultaat van het spuugloze proeven was dat er aan het eind van de dag nogal wat aangeschoten Fransen rondliepen.

Sjaak Kaptein

• John Copier

En dat laatste Sjaak zal onze Hendrik deugd doen.

John

• Hendrik de vierde

X(

• VinnoTIM

Heren,

Mijn dank is groot ik gaat er even mee aan de slag, jullie horen nog van mij!

Groet Timmus