Eerste bericht Beaujolais nouveau 2009

• sjaak kaptein

Bonjour Sjaak & Emi,

Les vendanges chez nous. Une campagne sous le soleil, une récolte exceptionnelle en qualité et quantité, Olivier est très content. Nous avons commencé le 10 septembre 09 et terminée le 19 septembre 09, le beaujolais nouveau sera très fruité avec une robe violine et profonde.Tous le monde se joint à moi pour vous saluer tous les deux.

Ghislaine

• John Copier

Sjaak,

Wanneer je de oogst 2 1/2 week geleden hebt afgerond kan je dan nu al weten of de beaujolais fruitig is? Ik beluister dat trouwens ieder jaar maar nooit zo vroeg.

Lijkt mij trouwens een echte recessiewijn te worden. Kan in de huidige tijd wel eens eens klapper worden.

John

• Udo Göebel

Nog wat uit de WIC nieuwsbrief:

Frankrijk - Euforie over Beaujolais 2009

Klein maar fijn. De Beaujolais is blij met de kwaliteit van 2009. Het zou zelfs un millésime d'exception zijn, een uitzonderlijk jaar. Alleen is de opbrengst allesbehalve exceptioneel. Met 800 duizend hectoliter ligt die weliswaar boven die van 2008, maar nog steeds ver onder het langjarige gemiddelde van een miljoen. De kwaliteit van de wijnen wordt nu al vergeleken met die van 2005 en zelfs met het legendarische 1976. Ingrediënten: ideaal weer tijdens het groeiseizoen en de rijping en een vroege pluk van kerngezond fruit. De pluk begon al op 27 augustus in vroegrijpe terroirs en duurde tot ongeveer 25 september in de late terroirs. Geroemd worden de opvallend intense kleur en de rijke structuur van de wijnen

Zou het weer eens het jaar van de eeuw worden?

• Eelco van Wieringen

Ik begrijp die euforie over “vroege oogsten” nooit zo. Welliswaar wordt de kans op bepaalde (schimmel-)ziekten, verdunning door najaarsregens en vroege vorst verkleind, maar door de geringere duur van de hangtijd heb je ook een veel minder complexe druif als basis voor je wijn in handen. Ik vermoed dan ook dat de laatst geoogste druiven de beste kwaliteit zullen leveren.

Salut,

Eelco

• Wim dL

Het is hier toch een wijnforum?

• Willem(***)

gehehehehehehehehehehehe Wimmie>:D<

Ik wilde net een leuk stukkie gaan schrijven over Beaujolais nouveau en Rose, maar dat hoeft niet meer..

Kan je net zo goed een vergelijk gaan doen tussen Karvacevitam en Lessini (:D

gr

Willem

• Guill

De “hangtijd” zal als, zoals in 2009, het groeiseizoen héél vroeg begint niet korter worden.

Mvg Guill

• Eelco van Wieringen

Nee slimmerik, maar een vroeg begin is bijkans gevaarlijker dan een laat einde. De voorbeelden ken je zelf wel.

Salut,

Eelco

• Ruud Göebel

Eel, ik denk toch dat Guill doelde op een vroeg beging, dat vervolgens tijdens het groeiseizoen goed uitgepakt is. Dit heet: “Wijnboerengeluk”:)

Ruud.

• Eel

Ik weet het, ik zat met mijn antwoord naast de opmerking die Guill maakte. Het is inderdaad zo dat een vroeg begin van het groeiseizoen een eveneens vroegere, kwalitatief goede oogst niet in de weg staat. Los daarvan is mijn opmerking ook juist.

Salut,

Eelco (vanaf een andere computer)