Leuk om te lezen, een stuk van Jaco van Hensbergen over de oogst bij Léoville Poyferréop Perswijn
Ik haal er een deel uit:
Het is trouwens al lang de gewoonste zaak om met toevoegingen te werken:
- Lafase HE Grand Cru, voor extractie van polyfenolen en stabilisatie;
- Biofix, bindt vette zuren die de fermentatie negatief kunnen beïnvloeden;
- Vitaferment, bevordert het werk van de gistcultuur;
- Excellence, gistcultuur
Experiment
Voor het eerst wordt er een beetje geëxperimenteerd met houtsnippers. Een gek gezicht: als er de afgelopen weken ongeveer 700 nieuwe barriques zijn gearriveerd en dat dan op de tweede dag 30 kilo houtsnippers in een tank van 216 hectoliter wordt gekieperd.
Ik las in De Telegraaf van afgelopen donderdag dat het aanzuren in Bordeaux mag. Dat is een publiek geheim natuurlijk, evenals dat men sinds 1979 mag chaptaliseren tot 2%. Het zijn van die zaken waar men niet graag over praat, maar ik weet met zekerheid dat er bij Léoville Poyferré niet is en niet wordt aangezuurd!
De hagel in het voorjaar heeft dan wel een grote schade aangericht aan de bloesem, maar ook waar dat het geval was, blijkt de kwaliteit van de overige druiven heel goed. Ik zelf heb hier geen direct zicht op, want ik zit in Saint-Julien, maar van horen zeggen is aan de rechteroever ook een ‘très bon millésime’ in de maak. Het zijn opwindende dagen in Bordeaux!
Al die toevoegingen zag ik ook bij de coop Boland in 2006, maar dat het bij een Grand Cru Classé er ook zo toegaat is een eye-opener!