Domaine Jacqueson schijnt erg goed te zijn met een leuke prijs/plezier verhouding
Kan dat bevestigd worden?
Jouw vraag is net ze vaag als mijn antwoord. Heb je het over de hele range of heb je het over één type wijn van het huis en vervolgens welk jaar? Het huis ken ik maar dat zijn er meer in die omgeving. En om dan een prijs/kwaliteit antwoord te geven is lastig. Hebben we het over de prijzen in Nederland of af domaine?
Beetje vreemd antwoord van jou. “Nooit gedronken en dan wat durven kopen op basis van onze opmerkingen”. Is dat niet te veel eer? En dan moet je toch al een eigen oordeel hebben om een vraag over prijs/kwaliteit te stellen. Een voorwaarde lijkt mij dat je dan uit die nabije omgeving veel sapjes van vergelijkende kwaliteit moet hebben gedronken om dan iets over de prijs te kunnen zeggen. Van Gaal stelt zich dan de vraag; ben ik…
John
Laat maar
't is weer fraai
De vorm van een vraag of de evt. (gebrekkige) basis wijnkennis van de vrager zou niet moeten uitmaken op een forum.
Ik had gehoopt dat ik als leek op een forum voor wijnliefhebbers door evt. een expert minstens geënthousiasmeerd kon worden!
Ik krijg bij Copier's reactie het gevoel alsof hij een afstand wenst te benadrukken tussen de Elite wijnliefhebber (Copier wellicht) en een gewoon yuppige maar enthousiaste leek zoals ik (die het toch wel nooit zal leren).
Laat ik helder zijn. Jouw vraag heb ik gelezen alszijnde een vraag van een wijnhandelaar. Niets meer en ook niet minder. Komt de vraag van een handelaar dan is dat ongewenst en hoort hier niet thuis. Komt de vraag van Jan Particulier dan is de vraag gerechtvaardig en krijg je een goed en afgewogen antwoord. In dat laatste geval heb(ben) ik/wij wel aanvullende gegevens nodig. Zonder die gegevens kan ik geen antwoord formuleren. Dat heeft niets met “Elite” te maken maar alles met het juiste antwoord. Daar gaat het jou toch om?
En trek die tenen in. Nergens voor nodig. Ik ben moderator van dit wijnprikbord en dien het prikbord schoon te houden. Ik probeer dus eerst uit te vinden met wie ik aan het communiceren ben alvorens de kennis te delen. En met dat laatste heb ik geen enkel bezwaar mits het niet een wijnleverancier is die vraagt naar de bekende weg om zijn eigen wijn voor het voetlicht te krijgen. Duidelijk?
John
Heb in maart in hotel Le Vendangerot in Rully zowel een rode als een witte van Domaine Jacqueson gedronken. De rode Premier Cru Les Cloux 2006 verraste mij zeer, in positieve zin welteverstaan. Het is heel elegante, fruitige, zachte wijn met een mooie balans en een heerlijke neus van rood fruit. De witte Premier Cru La Pucelle 2006 was ook niet te versmaden maar had naar mijn smaak een tikje te veel hout gehad. De wijn kostte, dacht ik, rond 18 euro. Had misschien ook te maken met het feit dat de hoteleigenaar een schoonzoon is van Paul Jacqueson. Zie dat de rode hier in Nederland voor iets meer dan 15 euro te bekomen is en dat noem ik een mooie prijs voor de geboden kwaliteit.
Het huis Jacqueson is gevestigd in Rully.
Een plaats in de Côte Chalonnaise.
Het wijngebied dat ten Zuiden van de Côtes de Beaune ligt.
Vraag me af waarom je je fixeert op dit huis.
In de Bourgogne heb ik drie maal een dag besteed aan het proeven van wijnen uit de Côtes Chalonnaise.
De laatste keer stonden daar 75 exposanten.
Daar werd ik niet onverdeeld gelukkig van.
Bij de witte wijnen kreeg ik de indruk dat het merendeel dezelfde gistleverancier heeft.
Gisten die een citrusachtig karakter geven aan de witte wijnen.
De rode wijnen vond ik overtuigender.
Bij de 75 producenten was Jacqueson niet aanwezig.
Heb dat even nagekeken om eventuele proefnotities door te geven
Het niet aanwezig zijn kan op een eigenzinnig karakter.
Heb nog even gekeken in het Bourgogne boek van Anthony Hanson
Die is erg enthousiast over Jacqueson en heeft het zelf over blind aankopen.
Anthony Hanson is uiterst kritisch en meestal zakelijk.
Hij is voor mij een autoriteit die echt veel weet en begrijpt van de Bourgogne.
Heb het idee dat jij aan het begin van een Bourgogne avontuur staat.
Raad je aan om meerdere huizen te proberen.
Ieder gebied in de Bourgogne heeft interessante verschillen.
Succes,
Sjaak Kaptein
Bedankt voor de fijne antwoorden
Ben wel nieuwsgierig waar Paul Jacqueson volgens Ger Bouten voor 15 euro te koop is?
Ik heb een paar wijnwinkels (utrecht en a'dam) gebeld.
Die verkopen meerdere Jacqueson voor rond de 23 euro p/st (Les Cloux, Pucelle en Grésigny), dit terwijl af huis ze te koop zijn voor 11,50 euro p/st!
15 euro vind ik dan nog wel een fijne prijs
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?