"De Couly-Dutheil had heel licht kurk..." = uit 1989

• romke van dijk

Kurk in wijn, het blijft me verbazen, ergeren en ik snap het ook niet zo goed. Ook gister een mooie fles uit de kelder opgeduikt en brrrr.

In het onderwerp citeer ik een zin van Joost over zijn proefervaringen in England.

Een wijn heeft flink kurk, duidelijk voor bijna iedereen, dan is er duidelijk sprake van een 2,4,6-trichlooranisol (TCA) besmetting.

Licht kurk een lichte besmetting, heel licht kurk een hele lichte besmetting.

Als een fles een hele lichte kurk besmetting heeft kan die dan door rijping op fles verergeren?

Maar zou die fles waar Joost het over heeft uit 1989 dan stabiel zijn gebleven in zijn besmetting?

Of afgenomen, want toegenomen kan eigenlijk niet.

Het blijft voor mij een raadselachtige materie.

Wie van mijn medeprikkers kan hier iets onderbouwd over zeggen?

Groet,

romke

• Udo Göebel

Kan er niets zinnigs over zeggen behalve dat de ergernis ook bij mij groot is. Gisteravond een banyuls uit 2003 met vlurk, werd erger in het glas en de fles is door de gootsteen. Drie jaar voor niets in het rek liggen wachten en dan zo'n einde.

• Robèrt Koopman

Ik verbaas mij eigenlijk meer over het feit dat dit probleem nog nooit is eens opgelost…..

Dat moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt mij, de oorzaak is bekend.

Niets is zo ergerlijk als een “kurk” fles, kan mijn humeur inderdaad ernstig verstoren!

• JoostB

Romke,

Ik was ook zeer verbaasd te merken dat een 20 jaar oude wijn ook nog slechts ‘een vleugje kurk’ kon hebben. Maar de helft van de proevers hebben het niet eens gemerkt, maar voor mij was het duidelijk herkenbaar… Toevallig afgelopen week nog maals iets soortgelijks meegemaakt.

Een witte Saint-Aubin 1er cru “les frionnes” van Hubert Lamy uit 1999. Direct na opening ‘een klein hard raar toontje’ aan de wijn, niet echt overtuigend kurk, maar het maakte de wijn wel wat lastiger proef-/drinkbaar. De volgende dag was de wijn helemaal open gekomen, prachtige neus geen kurk aan te ruiken. Na 3 slokken bleek er ‘halverwege de afdronk’ kurk op te duiken in de smaak!

Ooit dacht ik het fenomeen ‘kurk’ een beetje te begrijpen, maar hoe vaker ik het inmiddels helaas in verschillende verschijningsvormen heb mogen proeven/ruiken, hoe minder ik er van begrijp. Elke fles met kurk is er één te veel…

Santé,

Joost