Proeven in de 'keuken' of in een chique proefruimte?

• Markvandewijn

Proeven in de keuken met Tim Fröhlich. Oma schuift aan, een keffend hondje rent rond (Schäfer-Fröhlich, 2006).

Een kurkengooi-wedstrijd tussen de lokale ‘dorpsgek’ en mijn oudste dochter Isabelle in de oude proefruimte in Meddersheim. Harald en ik proeven (Hexamer, 2007).

Of lekker buiten Rieslings proberen op het terras van Kruger-Rumpf (meerdere jaren).

Tegenwoordig kom ik steeds vaker in chique proefruimtes. De flessen en glazen glimmen, alles is brandschoon, kunst aan de muur…

Wat is bij jullie favoriet om te proeven?

Markvandewijn

• Juan

Mark,

In de door jouw genoemde keuken heb ik 4 jaar geleden een proeverij gehad om nooit meer te vergeten….Tim was nog maar net begonnen en voelde zich nog een beetje onwennig met bezoekers. Wij waren met 4en en de klik was er vanaf de 1e minuut……we proefden 56 wijnen……onvergetelijk!

De keuken dus!

Hasta Luego

John

• Peter vdB

Beste Mark, Ik geloof dat ik een buitenproeverij onder zo'n mooie veranda waar druivenstokken langs groeien prefereer boven een binnenproeverij. Natuurlijk ook afhankelijk van het weer. Maar die buitenproeverijen staan me van alle wijnreizen toch net iets beter bij… En dáár kunnen de glazen ook glimmen. Hartelijke groeten, Peter

• MaartenZzzzz

Tussen de vaten. Spuwen op de grond.

• Markvandewijn

Stond vorige week donderdag bij Enk (Nahe) nog tussen de vaten. De eerste tankmonsters 2009 proeven…

• John Copier

September 2003. Bovengronds wit heet.

8 Meter onder de grond heerlijk koel in de wijnkelder van Domaine Allias Clos du Petit Mont 106, Rue de la Vallée Coquelle – 37210 Vouvray. Onder het toeziend oog van Honoré de Balzac met mijn geboortedagwijn 1942 in het glas.

Zoiets staat tot de dood op de harde schijf.

John