Flaccianello della pieve 2003

• VinnoTIM

Beste wijnleraren en andere liefhebbers.

Na te hebben gelezen dat op de grote Flaccianello proeverij bij Paul B. de 2003 als minste uit de bus kwam schrok ik toch wel een beetje, want ik heb hier toen de tijd ook wel een paar flesjes en een magnum van gekocht met de gedachte ik ben een keldertje aan het opbouwen en het moet toch nog wel een paar jaar mee en het is Sangiovese toch?

Dus heb ik net maar even een flesje te voorschijn getoverd.

Kleur: Diep rood met iets lichte rand en weinig verkleuring. Jong dus!

Geur: Alcoholisch in de neus, beetje lijm/velpon, dat heb ik wel vaker met Sangiovese,

caramel, zwart fruit in de zin van zwarte bessen en bramen, wel iets ontwikkeld…..Dat lijm

is een beetje negatief/storend maar de wijn heeft nog een beetje lucht nodig……Dus even

wachten!

Smaak: Heel drogend in de mond en nog ruim aanwezige tannines het valt me op dat de wijn

heel krachtig is maar niet zo zon doorstoofd als je zou verwachten voor 2003, prachtige

zuren, iets leer en tabak…..Nog niet helemaal in balans, erg jong, ik zou nog 1-2 jaar

wachten en dat ga ik ook doen, Ik ben natuurlijk niet bij de proeverij geweest en heb

dus geen referenties met andere jaargangen maar ik vind hem erg mooi en ga er ook

zeker plezier van beleven.

De enige referenties die ik heb is de 2000 en de 2001 op het prachtige wijngoed zelf. Ik werkte als kok bij een met 2 michelin sterren bekroond restaurant en in mijn weekend wilde ik wel is een wijngoed bezoeken, ik had nog nooit over de kwalitiet van een glas wijn nagedacht ja ik wist wat ik lekker vond, Dus heb ik mijn baas cq eigenaar van het restaurant gevraagd of die wat kon regelen voor en dat kon, zo gezegd zo gedaan…Ik kon me op een mooie zonnige dag in 2004 melden bij Castello dei Rampolla & Fontodi….Dus na een rondleiding wat dingen geproefd zo ook Flaccianello 2000 & 2001 fantastische ervaring…..ook de D'alceo 2001 bij Rampolla zal me

lang bijblijven!!!

Als er mensen van hun 2003 Flaccianello afwillen!

ik hoor het wel

Timmus

• Jan

Bedankt Tim,

Ik heb hier ook nog een paar flesjes van. En ik maakte me al zorgen.

Groeten,

Jan

• Juan

Bedankt Tim,

Ik zal zelf ook eens een flesje openrukken.

Hasta Luego

John