proefnotitie

• Jan J.

Ik vind die proefnotities die ik wel eens lees wel heel knap. Ik vraag me hierbij af nadat ik in mijn laatste vakantie me voor mijn doen volledig te buiten ben gegaan aan uiteenlopende wijnen maar ook op opeenvolgende dagen aan dezelfde wijnen, hoe je een wijn uniek kunt waarderen. Het viel mij namelijk op dat de smaak vaak afhang van mijn bui die dag en het van moment van de dag waarop ik de wijn dronk. Ook ervaar ik verschil als ik dezelfde wijn daar of hier drink. Ook maakt het uit als ik een fles met smaak opdronk dat aansluitend de volgende fles van die wijn plotseling veel minder smaakte terwijl dat volgens mijn vrouw niet aan de wijn zelf lag.

Kan wijn hierdoor verschillende smaaknotities krijgen?

• Eelco van Wieringen

Jan, je voert een aantal factoren aan die - als vanzelfsprekend - invloed hebben op het verschillend beoordelen van een en dezelfde wijn. We zijn het er snel over eens dat wijnbeoordelingen last hebben van enige subjectiviteit.

Goede proevers daarentegen, ik bedoel de rakkers met talent en ervaring, kunnen het subjectieve deel van hun beoordeling voor een groot deel laten varen en komen sneller met een objectief, in brede kringen aanvaard oordeel over de wijn.

Salut,

Eelco

• romke van dijk

Ja

• Peter vdB

Jan, da's toch heerlijk. Dat maakt wijn zo bijzonder. De Famous Grouse smaakt iedere avond hetzelfde. Melk ook. Ik zit nu ontiegelijk te genieten van een elf jaar oude Loirewijn. Terroir, morellen, rondeur. Jammie. Mijn wat brommerige humeur is ineens ten goede gekeerd. :)o

• an

beste allen,

Bezig met SWEN-2 en ik mis toch echt iets. Wie kan mij aan een nederlandstalige smaakroos/smaakwiel helpen of weet waar ik een kleurenversie kan downloaden?

Bvd voor jullie reactie.

MvGr.

• albert

Het Informatiebureau Duitse Wijn heeft volgens mij een Nederlandse versie.