Lekker thuiskomen

• Peter vdB

Pfff, een hoop besognes aan mijn hoofd op het werk. Dan is het lekker thuiskomen met:

Mesch Sjtejneberg 2005 Kerner

Mijn Nelly heeft wel drie keer gezegd dat dit een lekkere wijn is. Uit Nederland. Van een wijngaard waar een zandpadje naar toe loopt, dat ooit figureerde in de televisieserie waar kapelaan Oderkerken met zijn fiets viel. Gemaakt door gepassioneerde amateurs. De wijngaard kijkt uit over Belgie. Citrus tonen en mineralen in de neus, sappige smaak. Eén glas en de wereld ziet er beter uit! Bij geroerbakte paksoi en gebakken vis met knflook en lenteuien. Ken Hom recept. Die man is briljant.

Saumur Champigny 1998 Pierre de Bruyn, Turquant

Ik zie ons nog zitten aan de keukentafel met schoonzus en zwager. We kwamen voor een Coupe de Coeur Coteaux du Loire die je vijftig jaar kon wegleggen… Uitverkocht natuurlijk. Pierre zat tegen zijn pensioen. We kochten de ‘normale’ chenin blanc en de rode Saumur Champigny. Zwager dronk binnen een half jaar al die flessen op. Ik heb hem gewaarschuwd: het mág rijpen. Nu is deze rode wijn beslist zalig: morellenkersen in de neus en een Bourgogne-achtige rondeur. Wowowow, dit maakt meteen mijn avond goed. Kaasje erbij. Tof.

• MaartenZzzzz

http://www.youtube.com/watch?v=yiIYPXukFFQ