Heb mezelf verwend met een paar flesjes Graham vintage 2007, maar moet ik die nu staand of liggend bewaren ???
Iemand met ervaringen of suggesties.
Groeten Martin
Ruud Göebel Schreef:
——————————————————-
> tokaji aszú staand bewaren.
> Ruud.
Ja, dat dacht ik ook, Ruud.
Maar een paar jaar geleden informeerde ik hierover op ons onvolprezen prikbord en toen heb ik na een goed gefundeerd verhaal van de heer Callec, mijn gouden Tokajers toch maar weer op hun zij gevleid. De strekking van het verhaal was: wijn moet liggen. Staande flessen zijn er alleen voor de toeristen, om te verkopen dus. Ook in die grote Hongaarse staatskelders. Nu twijfel ik weer
Misschien leest Xian mee?
Jeroen
Beste Jeroen, Xian is volgens mij naar Chili. Ik heb op deze mooie zondagmorgen, nog maar eens een stukje literatuuronderzoek gedaan en het volgende gevonden. In het studieboek dat de meesten van ons hebben gebruikt nl. Drankenkennis deel 1 van Karel Koolhoven kunnen we op blad.302 vinden dat de flessen staand worden bewaard. Ook in het inmiddels veel gebruikte studieboek “Aan de slag met wijn” van Peter Klosse staat op bladz. 471 dat de flessen rechtop worden bewaard en dit kan omdat de luchtvochtigheid in die kelders zo hoog is, dat de kurken daardoor niet uitdrogen. In het prachtige boekwerk: “The Book of Hungarian Wines” van Zoltán Halász vond ik ook een foto van een grote kelder met flessen rechtop. Waarom rechtop? De zuurgraad van dit type wijnen is zeer hoog en tast op den duur de kurk aan. Ik kan me het geworstel met de kurk in de fles van Hendrik, op de Moulin Touchais proeverij in Amsterdam nog herinneren! Jij was daar ook bij aanwezig. De inhoud van die fles (1945) was trouwens heerlijk.() Ik heb ook nog een paar mooie foto's op het internet gevonden:
Foto's van:crownestates-tokaji.com
Ruud.
Ha, dat boek van Koolhoven was mijn eerste ‘serieuze’ kennismaking met theorieën achter wijn. Leuk. Heb het ook nog steeds in de kast staan en blader er af en toe in om te glimlachen over mijn enthusiaste aantekeningen in de kantlijn en de dwingend onderstreepte passages.
Heel aardig ook, dat we deze discussie weer aanzwengelen, alhoewel het wel een ernstige ‘thread-drift’ veroorzaakt. Vandaar de aanpassing in het onderwerp van dit draadje…).
Heb tijdens 2 tripjes naar Hongarije, eind jaren 80, wat Aszu ingeslagen. Dat was toen nog een hele heisa, gezien de grenscontroles. En die flessen hebben vervolgens jarenlang staand in mijn kelder (toen nog kruipruimte) verbleven. Totdat ik ze dus twee jaar geleden heb neergelegd.
Mogelijk dat die luchtvochtigheid toch de reden is om ze, in mijn kelder, liggend te bewaren. De luchtvochtigheid schommelt daar tussen 60 en 70%; te laag om van die prachtige schimmelvlokken te kweken…
Overigens is het wel errug jammer, dat we het archief van het Prikbord hebben ingeleverd (of heb ik iets gemist?)! Dan had ik de reacties van Christiaan nog even na kunnen kijken.
Fijne zondag, Jeroen, die zich zijn allereerste PB-proeverij inderdaad nog levendig herinnerd!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?