Geloven wij dit?

• John Copier

Er is meer tussen hemel en aarde. Tenminste dat zeggen de goed gelovigen.

http://www.hotfrog.nl/Companies/Edelstenenwater-nl/FullPressRelease.aspx?id=32920

John

• w3ssen

nee

• ChrisW

ja…

…maar dan op dezelfde wijze als waarop aan dure 1er grand crus uit de Medoc of wijnen met 100 Parker punten door veel mensen een hogere waardering wordt gegeven als ze tijdens het proeven weten wat ze drinken dan wanneer het volledig onbekend is wat ze drinken (dus ook niet dat het een “goede wijn” zou moeten zijn).

Zolang ze nog geen ijkbaar apparaat hebben uitgevonden dat je in de wijn kan steken en een volledig objectief verklaarbare score vaststelt, blijft het waarderen van wijn een volstrekt subjectieve aangelegenheid en is dit te beinvloeden.

Voor de een zal dit kunnen door hem wijs te maken dat een metalen staaf heilzame werking heeft en bij de ander kan dit door het geloof in Parker's wijsheid als het gaat om vast te stellen of iets 97 of 100 punten waard is. Allebei kunnen ze de eigen observaties kleuren en of overschrijven.

Eigenlijk is het ideaal als je in zo'n staafje gelooft. Het zou mij in ieder geval heel wat geld kunnen schelen als ik mijn wijnen gewoon bij de supermarkt om de hoek kan halen en de wijn kan omtoveren in een topwijn door er even iets in te hangen :)

ChrisW

• Eelco van Wieringen

Chris, ik ben geintrigeerd door niet zozeer het product, maar de mensen die erachter zitten. Zij zijn het immers die met GROTE WOORDEN het product als onomstotelijk verbetermiddel aanprijzen. Geloven ze zelf echt in deze shit, zijn ze slachtoffer van hun eigen subjectiviteit of willen ze gewoon een slaatje slaan uit de goedgelovigheid van het volk?

Weet je, als ik een gaatje heb aankomende tijd, ga ik er eens achteraan.

Salut,

Eelco (die zich afvraagt wat het betekent als er staat dat de wijn “zijn eigen karakter behoudt”).