Wijn arrangement bij 5gangen diner?

• Nick

Goedenmiddag,

Binnenkort moet ik voor een gezelschap een 5 gangen diner bereiden.

Nou is dat geen enkel probleem, alleen hoort er natuurlijk ook een mooi wijn arrangement bij en ik zelf heb echt totaal geen verstand van wijnen.

Dus ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen met het uitzoeken van een paar wijnen bij het menu.

Het 5 gangen menu is als volgt:

• Avocado met hollandse garnaaltjes, linzen, lente-uien en zalmforeleitjes-mousse.

• Provencaalse tomatensoep met zwarte-olijven creme en basilicumcroutons.

• Poussin gevuld met citroen, rozemarijn en knoflook.

• Kazen, druiven en toast.

• Taart van aardbeienbavarois met vers fruit en sabayone.

Alvast super bedankt voor jullie hulp!

• Eelco van Wieringen

Ter informatie: welke sauzen komen er bij het voor- en hoofdgerecht, welke kazen heb je en wat wil je per fles uitgeven? We gaan het kloppend krijgen voor je Nick.

Salut,

Eelco

• Nick

Excuus hieronder de aangepaste versie:

• Avocado met hollandse garnaaltjes, linzen, lente-uien en zalmforeleitjes-mousse. (Citroenmayonaise)

• Provencaalse tomatensoep met zwarte-olijven creme en basilicumcroutons.

• Poussin gevuld met citroen, rozemarijn en knoflook. (Rodewijnsaus)

• Kazenplankje met Roquefort, Normandische Camenbert, Chevre,

Seine-et-Marne brie, druiven en toast.

• Taart van aardbeienbavarois met vers fruit en sabayone.

Alvast super bedankt!! (tu)

• Peter vdB

Suggesties:

Avocado met hollandse garnaaltjes, linzen, lente-uien en zalmforeleitjes-mousse. (Citroenmayonaise)

Vouvray demi-sec, liefst van een jaar of vijf oud (stille wijn)

Provencaalse tomatensoep met zwarte-olijven creme en basilicumcroutons.

Saumur Gratien & Meyer Cuvee Flamme (bubbels)

Poussin gevuld met citroen, rozemarijn en knoflook. (Rodewijnsaus)

St. Nicolas de Bourgueil of Saumur Champigny

Kazenplankje met Roquefort, Normandische Camenbert, Chevre,

Seine-et-Marne brie, druiven en toast.

Lastige combinatie van kaas, suggestie is om te beperken tot blauwkazen, en de roquefort bijvoorbeeld aan te vullen met stilton en fourme d'ambert, dat zijn drie spannende en verschillende soorten

Coteaux du Layon, Bonnezeaux of Quarte de Chaume (evt. Vouvray Moeulleux)

Taart van aardbeienbavarois met vers fruit en sabayone

Tot nu toe zit er een mooie opbouw in gerechten en wijnen, maar nu…? Ik denk dat ik hierna alleen een sterke espresso en digestief zou schenken.

Succes!

• Michel

Ik adviseer je geen fruit te serveren bij de kaas. Gaat gisten, niet heel prettig in de avond danwel nacht.

• Ruud Göebel

Eel, kom je nu ergens mee of ben je nog steeds bezig met dat konijn van de kinderboerderij, heel veel kinderen huilen nu omdat flappy er niet meer is! Je kunt het alléén nog goedmaken met een goddelijke saus.!:D:D

Ruud.

• MaartenZzzzz

Avocado met hollandse garnaaltjes, linzen, lente-uien en zalmforeleitjes-mousse.

Romig gerecht door de avocado, zilte elementen door de zalmeitjes en de garnaaltjes.

Ik zou kiezen voor een Chablis 1e cru.

Provencaalse tomatensoep met zwarte-olijven creme en basilicumcroutons.

Kruidig gerecht met zuurtje van de tomaat en lichte achtergrond bitters van de olijven.

Een mooie Soave zou niet misstaan bij dit gerecht. Je moet echter goed zoeken naar een echt goede Soave.

Poussin gevuld met citroen, rozemarijn en knoflook.

Veel heftige smaken in dit gerecht. Zuur van de citroen, kruidigheid van rozemarijn en knof. Rode wijn saus maakt het geheel nog krachtiger van smaak.

Als je aan een wat oudere Hermitage kan komen is dat super hierbij. Gaat ook op voor een gerijpte Barolo.

Kazen, druiven en toast.

Bij harde kazen de rode wijn van het hoofdgerecht doordrinken. Of een Sauternes bij een plankje. Of een Port. Of een Banyuls. Of een Vendange Tardive.

Taart van aardbeienbavarois met vers fruit en sabayone.

Elysium

• Eelco van Wieringen

Morgen weer Ruud, het is bedtijd in Huize van Wieringen. En Nick heeft nog wel even.

Truste allen.

Salut,

Eelco

• Eelco van Wieringen

Mag je dat gisten nog even uitleggen, hebben we het daar morgen ook nog even over.

Salut,

Eelco

• VinnoTIM

Knalt die Hermitage of de Barolo de Poussin niet neer!!! Niet eerder een mooie Pommard!?

Tim