Wijn arrangement bij 5gangen diner?

• Eelco van Wieringen

Nick,

Je begint je diner met een voorgerecht dat is opgetrokken uit liefst zes te onderscheiden smaken. Maak je het niet te bont hiermee jongen? Ik zou me beperken tot de essentie, wellicht alleen de mousse en de garnaaltjes. Nu heb je een duidelijke lijn in je gerecht. Mayonaise aanmaken met wat citroensap en je hebt een mooie balans te pakken. Hierbij passen veel wijnen en er zijn inmiddels goede suggesties gedaan, maar hou in het oog dat vanwege de saus, de wijn droog tot off-dry moet zijn. Ga voor Loire chenin blanc, Veneto (ergo Soave) of Moezel spatlese riesling.

De soep laten we de soep. Het is altijd flink lastig twee vloeistoffen te mengen.

Het hoofdgerecht heeft een speciale uitdaging. Het is namelijk maar net de vraag of de poussin zich senang voelt bij een rode wijnsaus. Maar het kan wel, afhankelijk van hoe je je saus opbouwt. Ik neem aan dat je deze wat in balans brengt met suiker, caramel of honing. Doe je dat, dan komen rijpere wijnen uit de Rhone, Provence en Toscane in zicht. De wijnen moeten wel over enig kaliber beschikken en laten we zeggen, zo'n 5-8 jaar oud zijn.Geloof mensen niet die beweren dat je dezelfde wijn moet drinken als die je in die saus gebruikte. Dat zijn leugenaars (tenzij je Romanee-Conti gebruikt).

Bij de kazen nemen we twee wijnen. Geen droog rood, in weerwil van hetgeen de goegemeente altijd voetstoots aanneemt. Bij de camembert, chevre en brie (de Meaux, is de beste) schenk je een Sancerre. Vervolgens open je een Muscat de Beaumes-de-Venise (Domaine Durban, Cave Cooperative) en verras jezelf en je gasten met de uitzonderlijke marriage die deze wijn vormt met de roquefort.

Bij de toet kun je deze laatste wijn doorschenken. Wil je perse wat anders, denk dan eens aan een Pineau de Charente, een SGN gewurztraminer uit de Elzas of, indien je een vermogend man bent, een eiswein.

Goed, je ziet, niets is eenduidig als het op wijn/spijscombinaties aankomt. En veel hangt af van hoe je je gerechten bereidt waarbij de opbouw van de saus altijd doorslaggevend is.

Nou Nick, daar ga je. Mocht je nog ergens spaak lopen, schroom niet het te melden. Er lopen hier een aantal kundige koks rond en ook een enkeling met verstand van wijn.

Salut,

Eelco

• JKo

VinnoTIM Schreef:

——————————————————-

> Knalt die Hermitage of de Barolo de Poussin niet

> neer!!! Niet eerder een mooie Pommard!?

>

> Tim

Denk ik ook, Tim.

Dit zouden mijn keuzen zijn:

Bij de avocado: een Duitse Riesling Spätlese Trocken of Grosses Gewächs (of een GrüVe Federspiel)

Bij de soep: water of niets

Bij de Poussin: je mooiste Cru de Beaujolais met enige rijping (Morgon of Moulin a Vent)

Bij de kaas: zoete Loire, inderdaad

Bij de taart: een lichte luchtige afsluiter: de mooiste Moscato d'Asti die je kunt vinden (bv. die van Elio Perrone);

Nick, succes ermee, .

Cheers, Jeroen

• MaartenZzzzz

Als je jonge Hermitage of Barolo zou nemen heb je gelijk. Vandaar dat ik een oudere Hermitage of Barolo adviseerde.

• Nick

Pff wat een hoop namen vliegen me allemaal om de oren zeg ::o

Maar helemaal super voor alle reacties! :D

Ik kom na wat puzzelen nu hier op uit:

+++

Avocado met Hollandse garnaaltjes en zalmforeleitjes-mousse.

(met Citroenmayonaise)

Wijn: Loire chenin blanc, Veneto (ergo Soave).

+++

Provençaalse tomatensoep met zwarte-olijven creme en basilicumcroutons.

+++

Poussin (piepkuiken) gevuld met citroen, rozemarijn en knoflook. (met rodewijnsaus)

Wijn: St. Nicolas de Bourgueil of een Saumur Champigny.

+++

Kazenplankje met Roquefort, stilton en fourme d'ambert, Normandische Camenbert, Chevre,

Seine-et-Marne brie en toast.

Wijn: Coteaux du Layon, Bonnezeaux of een Quarte de Chaume (evt. Vouvray Moeulleux)

+++

Taart van aardbeienbavarois met vers fruit en sabayone.

Wijn: Een mooie Moscato d'Asti (bv. Elio Perrone).

+++

Kan ik hier een beetje mee voor de dag komen denken jullie??

Waar ik wel nog een beetje mee zit zijn de kazen.. Vind het niet echt helemaal kloppend.. Iemand een beter idee voor een leuk smaakvol kaasplankje?

Alvast bedankt!! (tu)

• Patrick

Buffel mozerella, even kort roken in de rookoven en smullen maar

• Peter vdB

Nick, gewoon wat minder kaas. Onze oosterburen hebben daar zo'n mooie uitspraak over: in de beperking herken je de meester. Blauwkazen en een mooi bio-notenbrood, soi!