Een mooie avond bij het mini restaurantje Bar(t)-a-Vin in Antwerpen.
Ons dronk: (blind)
Knoll Smaragd Gruner Veltliner Loibenberg 1997: Mooie volle donkergouden kleur, Honing, Perzik, Sinaasappel, Witte peper, Ietwat zoetig bij de 1e attack in de mond, maar duidelijk een droge wijn in de afdronk. En die afdronk is lang. Deze wijn is nog lang niet overleden! 96/100 (karaf deed hem goed) (mijn tafelgenoot dacht aan een droge Muscat uit 2004…….) (goede match bij de carpaccio van eend)
Cote Rotie Brune et Blonde 1999 Guigal: Eerste kwartier was hij erg gesloten (pop en in een karaf). Leek erg op een veel te jonge Bordeaux. Stoffig. Na een poosje kwam het rood fruit te voorschijn en ook steeds meer specerijen waaronder vooral peper. Bij nader inzien stapte ik over op een 9 a 10 jaar oude Syrah…..spijker op zijn kop. Mist complexiteit om groots te zijn. Afdronk is ok. 90/100 (bij Charcuterie, gebakken groentjes en Mozzarella)
Janasse Vieilles Vignes 2007: Zeer verleidelijke zoete neus van chocolade, koffie, bramen, zwarte bessen. In de mond ontploft de wijn en merk je de inmense concentratie. Afdronk komt geen einde aan. Minuten na het doorslikken zit je hele mond nog vol van deze wijn. Ultieme wijn! 100/100 (heerlijk bij de dunne lende van Angus Beef)
Christoffel Jr. Auslese ** Wehlener Sonnenuhr 1979: Voor dit soort wijnen doe je het! Je weet niet goed wat je moet verwachten….kleur is prachtig….neus is waanzinnig! lichte petrol neus, krentjes, abrikoos, peer. In de mond nog volop fruit en lichtvoetig. Hier wordt je weer fris van…..94/100. Perfecte combi met de Vacherin Mont D'or………(hierbij dacht mijn tafelpartner aan een Riesling Spatlese uit 98 of 99…..><
Hasta Luego
John