diverse wijnen in Antwerpen

• Juan

Een mooie avond bij het mini restaurantje Bar(t)-a-Vin in Antwerpen.

Ons dronk: (blind)

Knoll Smaragd Gruner Veltliner Loibenberg 1997: Mooie volle donkergouden kleur, Honing, Perzik, Sinaasappel, Witte peper, Ietwat zoetig bij de 1e attack in de mond, maar duidelijk een droge wijn in de afdronk. En die afdronk is lang. Deze wijn is nog lang niet overleden! 96/100 (karaf deed hem goed) (mijn tafelgenoot dacht aan een droge Muscat uit 2004…….:D) (goede match bij de carpaccio van eend)

Cote Rotie Brune et Blonde 1999 Guigal: Eerste kwartier was hij erg gesloten (pop en in een karaf). Leek erg op een veel te jonge Bordeaux. Stoffig. Na een poosje kwam het rood fruit te voorschijn en ook steeds meer specerijen waaronder vooral peper. Bij nader inzien stapte ik over op een 9 a 10 jaar oude Syrah…..spijker op zijn kop. Mist complexiteit om groots te zijn. Afdronk is ok. 90/100 (bij Charcuterie, gebakken groentjes en Mozzarella)

Janasse Vieilles Vignes 2007: Zeer verleidelijke zoete neus van chocolade, koffie, bramen, zwarte bessen. In de mond ontploft de wijn en merk je de inmense concentratie. Afdronk komt geen einde aan. Minuten na het doorslikken zit je hele mond nog vol van deze wijn. Ultieme wijn! 100/100 (heerlijk bij de dunne lende van Angus Beef)

Christoffel Jr. Auslese ** Wehlener Sonnenuhr 1979: Voor dit soort wijnen doe je het! Je weet niet goed wat je moet verwachten….kleur is prachtig….neus is waanzinnig! lichte petrol neus, krentjes, abrikoos, peer. In de mond nog volop fruit en lichtvoetig. Hier wordt je weer fris van…..94/100. Perfecte combi met de Vacherin Mont D'or………(hierbij dacht mijn tafelpartner aan een Riesling Spatlese uit 98 of 99…..>:D<

Hasta Luego

John

• Juan

hoor zojuist dat er 2 magnums Honivogl 2006 naar me onderweg zijn….soms is het leven zooo mooi…..X(

Hasta Luego

John

• Hendrik de vierde

Das ook toeval, gisteren in het glas de Janasse VV 2007!

Kan me wel vinden in jouw beschrijving. fantastische wijn, geen onvertogen tannientje, perfecte balans, en kan me niet bedenken waarom deze wijn te bewaren. Daar gaat alleen maar vanaf, en wat zou er bij moeten komen?

Voor vanavond staat klaar de Deux freres:D

Tip van Hendrik

de Oratorio 2007 Cotes du Rhone van Ogier.

Bijna op Ch9dP niveau, heeft geen medaille sticker ( zijn naar mijn ervaringen ook nietszeggende plakkertjes) maar in de fles een heel degelijke wijn. Beste prijs /kwaliteits verhouding in de Rhone die ik tot nu toe ben tegen gekomen.

prijs 6 euro bij een Belgische Foire de Vin>:D<

uw Hendrik

• Hendrik de vierde

Wat betr. de Deux Freres: 5 jaar vanaf blijven, en hopen dat alles op zijn pootjes terecht komt:D

Wijn is nu in totale onbalans, de tanninen, het fruit, de alcohol, allemaal losse onderdelen, en daar drijft dan nog een plank hout bovenop!

Schandalig duur ook:S

uw Hendrik

• gibson

Volgens mij is de La Janasse VV 2007 de grote winnaar (met voorsprong) in het millesime 2007.

Juan, jouw stock van deze wijn moet toch bijna nihil zijn of heb je nog ergens een koopje kunnen doen ?

Ik dacht dat ik vorige week de laatste 24 flessen ergens heb kunnen buiten halen…. :P

• iRalph

gibson Schreef:

——————————————————-

> Volgens mij is de La Janasse VV 2007 de grote

> winnaar (met voorsprong) in het millesime 2007.

noop…clos de papes :-)

• Hendrik de vierde

Ex aequo dan maar?

Die twee broertjes in mijn optiek zeker niet>:D<

• Juan

Gibson,

Nog 1 flesje en dan is mijn 2e kistje Janasse VV 07 inderdaad leeg…..het is net autodrop….ze hebben het TE lekker gemaakt!! (al kennen jullie die reclame in Belgie waarschijnlijk niet…)

In totaal heb/had ik 6 kistjes…dus nog 4 over…maar in dit tempo…..pfffffff

Hoezo deux Freres schandalig duur Hendrik? 70 euro valt toch wel mee voor zo'n exclusieve wijn? kwestie is vooral….hoe geraak je er aan?….in ieder geval een koopje vergeleken met vele Bordeaux wijnen, Bourgogne wijnen, NAPA's, Pingus, Unico, Grange…etc etc etc…..

Clos des Papes, Da Capo en Janasse VV zijn voor mij DE 3 wijnen van het millesime 07….100/100

Hasta Luego

John

• Hendrik de vierde

Duur en veel geld is niet hetzelfde Juan

Volgens Vinopedia kost dit spul nu tussen de 123 en 173 euro.

Heb geen enkele moeite af en toe aanzienlijk meer geld voor een fles wijn uit te geven.

Echter de prijs/kwaliteit van die twee broertjes klopt in mijn optiek niet. (WAARSCHUWING geen Ch9dP kenner :D)

Zelfs 70 euro voor deze wijn (bij de Makro?) vind ik over de top.

Heb nog een paar kistjes en hoop er ondertussen maar het beste van.

• Juan

zo zie je maar weer dat je over smaak niet kan twisten…ik vind deux freres een waanzinnige topwijn. In april organiseerde Gibson een Usseglio proeverij waar alle jaargangen deux freres (en mon aieuls) op tafel kwamen. Alle jaargangen zaten bij mij tussen de 97 en 99 punten. Viel me toen ook op dat ik bij 2 jaargangen (05 en 06) dacht aan Clos Erasmus. Exact dezelfde geur- en smaak kenmerken….

En die 70 euro heb ik vorige week betaald op het domein.

Hasta Luego

John